Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fyllet
#1128522
Hej.
Tänkte kolla hur det ligger till med om jag vill byta motor som sitter i är V6 b280f men vill ha en 4cylindrig variant. Bilen ifråga är en Volvo 760 GLE 1988. Vet att 760 tidigare modell hade 4:a med turbo men hette då 760 tic. Men hur funkar det med nyare modell?
Har för mig att det ar kommit nya regler när det gäller motorbyte men har ingen koll alls!
Vad skulle ni isf rekomendera för motor?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1128532
Vill man ha en 4 med turbo så är ju en B230FT eller FK -90 och nyare det vettigaste valet. Nya regler har kommit, men så länge man sätter i en motor i originalskick med katalysator och rätt styrsystem så är det inga bekymmer att registrera om bilen.
av fyllet
#1128771
Marlboroman skrev:Vill man ha en 4 med turbo så är ju en B230FT eller FK -90 och nyare det vettigaste valet. Nya regler har kommit, men så länge man sätter i en motor i originalskick med katalysator och rätt styrsystem så är det inga bekymmer att registrera om bilen.
Tack för svaret!
Är det möjligt att konvertera utan att byta massa kabelstammar och andra saker. Är det ens lönt att göra det?
Finns det någon som gjort denna operation så dela gärna med dig :D .
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1128951
Kabelstam lär man räkna med att byta ut. Om det är lönt eller inte beror ju på om man vill lägga ner jobb och pengar på bilen för sitt eget höga nöjes skull.

Stolarna fram sitter med 4 skruvar, relativt enkel[…]

Fjäder dörrlås

Har du fått tag på en returfjäder[…]

C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma li[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l[…]