- sön 27 nov 2016, 12:08
Igår varvade jag upp bilen lite kraftigt - inte våldsamt. Efter det började det liksom knastra "under bilen", som små stenar. Ytterligare efter några kilometer lät det ännu mer. Jag stannade bilen och såg att multiremmen hade delvis hoppat av. Jag hade någon kilometer kvar hem och bestämde fortsätta. Dock började bilen gå riktigt dåligt. "Alla" displaylampor tändes och ett meddelande visades "reducerad motoreffekt". Sedan stannade motorn. Då såg jag att multiremmen var helt av. Displayen visade också låg batterieffekt (knappt två år gammal Varta). Motorn vill inte starta heller - möjligen gick det runt lite dåligt.
En kompis bogserade hem bilen. "låg batterispänning" lyste hela tiden.Batteriet laddas just nu.
Några funderingar som jag har:
- varför går multiremmen av? Bilen har gått 18.000 mil och remmen är nog inte bytt.
- Kan remmen slira och ladda batteriet dåligt?
- Kan jag köra bilen till verkstan (max 3 kilometer)? Jag tycket att den skall gå köra.
Tacksam för synpunkter.
En kompis bogserade hem bilen. "låg batterispänning" lyste hela tiden.Batteriet laddas just nu.
Några funderingar som jag har:
- varför går multiremmen av? Bilen har gått 18.000 mil och remmen är nog inte bytt.
- Kan remmen slira och ladda batteriet dåligt?
- Kan jag köra bilen till verkstan (max 3 kilometer)? Jag tycket att den skall gå köra.
Tacksam för synpunkter.
XC60 Polestar 2014