Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anelar
Hej,

Har en 460 från 94 med BF20 motorn och AC (fungerande!). Men just nu har jag problem med att generatorn inte laddar (mätt med voltmeter). Läste några forumtrådar och kom fram till att jag borde börja med att undersöka laddrelät. Vart sitter det? Hittar det inte nämnt i Haynes...

Tack på förhand,
Anders
av noggemannen
laddningsrelä har väll inget med det att göra? är den sönder så laddar generatorn för mycket, är generatorn sönder så laddar den ingenting.
laddningsregulator är väll det du syftar på?
av anelar
Ok, trodde att relät kunde slå ifrån så att den inte laddade också. Men ok, laddningsregulatorn sitter på själva generatorn om jag fattat det rätt. Finns det något sätt att felsöka den?
av noggemannen
men är kolen slut på regulatorn så kan den inte ladda. så ta bort regulatorn och kolla, den sitter på höger sida på generatorn.
av anelar
Ok, tack för svar. Skall kolla i morgon!

/Anders
av StigH
Raderat inlägg.. :roll:
Senast redigerad av 1 StigH, redigerad totalt 0 gånger.
av noggemannen
StigH skrev:
anelar skrev:Ok, tack för svar. Skall kolla i morgon!/Anders
En gammal tråd men om kolen är slitna så slutar ju gen att ladda (jag vet....)
Byta kol = byta hela laddrelät!!! (sitter mont på generatorn.)
På min generator var ena kolet utbytbart med lite lödjobb, det andra fanns anslutet inne i epoxyingjutningen för reläet..= ej bytbart.
Ett par lösa kol, ca 30spänn, ny regulator (pirat) 400spänn...
Reservdelar är inte gratis.
varför säga det som redan är sagt?
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Se upp med skruvarna... bytte på en 440, den hade torx, men vet inte om jag hade fel storlek eftersom jag pajade skruvskallen :oops:
Det kan vara rätt svårt att se dit bak.

Sen ska det gå en tunn kabel till generatorn som skall sitta med en kabelsko. Är den lös/av så laddar det inte heller.
av noggemannen
_lucifer_ skrev:Se upp med skruvarna... bytte på en 440, den hade torx, men vet inte om jag hade fel storlek eftersom jag pajade skruvskallen :oops:
Det kan vara rätt svårt att se dit bak.

Sen ska det gå en tunn kabel till generatorn som skall sitta med en kabelsko. Är den lös/av så laddar det inte heller.
den laddar ändå, det där är till laddningslampan.
min laddar vilket som. jag tog bort kabeln för jag orka inte byta den (korrision i kabeln)
Användarvisningsbild
av Mr B
Lite skumt det där... När jag köpte min 460 så hängde den kabeln och dinglade, men då laddade den ingenting alls heller, jag kom inte så många mil innan jag fick motorstopp och absolut ingen ström i bilen. Efter nyladdat batteri kunde jag köra några mil till, men sen var det stopp igen... Sen såg jag kabeln och tryckte in den, sen har jag inte haft problem längre, förutom ett par år senare när kabeln hade ärgat av, då var det samma sak igen...

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]