Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har nu vida 2014d på datorn och det är ett himla bra program, hittar det mesta där, som vad som ska göras vid service och tips vid repetitioner m.m..

Ang att serva själv, vart köper ni era delar, så som olje, luft, bränslefilter, oljor m.m är det volvo, Mekonomen, ad bildelar eller till o med biltema?
Lucif3r skrev:"eller t om biltema".... inget fel på biltema's delar. 9/10 "jävla skit biltema" är användarfel, felmontering, felköp osv...
Håller med att biltema har bra saker, jag själv handlar där och har nog aldrig haft problem med sakerna.
Folk är så rädd för Biltema, är det priset eller ovetskapen om var sakerna kommer ifrån? Det sistnämnda kan vara klurigt då de köper in från flera handlare och kan vara olika tillverkare i varje batch.
Priset är "billigt", ja i Svenska mått mätt, men priserna är inte orimligt billiga som gör att det skulle vara något fuffens med delarna.
Biltema sätter sitt namn på allt, då måste allting vara billigt skit från Kina?
Biltema använder sig av bland annat Filtron som oljefilter, vad är Filtron? Jo det ingår i WiX / Filtron / Mann-Hummel group. WiX = Många orginalfilter, Mann = ja det känner väl folk igen fast med helt andra priser.
Jag köpte ett 9volts batteri på Biltema och deras omslag åkte av, under dolde sig ett GP-batteri.

Jag köper inte delar på Biltema längre av två enkla anledningar.
1. Dom har ju knappt nå reservdelar längre utöver bromsdelar.
2. Det är inte särskilt billigt längre om man börjar titta utanför Sveriges gränser.

Har Biltema skitgrejer?
Ja, oftast kostar det 19kr och finns på Fritidshyllorna, men de har även massor med bra saker t.ex verktyg, speciellt de som ingår i 10års garanti gruppen.

/// Waiz
Jag köper det mesta i serviceväg till mina bilar på Biltema, det börjar bli problem med 745-an. Den börjar bli gammal (inte så vanlig längre) och så har jag 16V motorn. Men till dom andra är det inga problem. Har nog dom senaste åren haft mer problem med AD-Center. Handlade tidigare allt där. Till min utombordare har Biltema "bara olja" (inte ens tändstift), men jag jämförde oljefiltret med dotterns filter på Peugot 107 (Toyota Yaris) när jag servade den, Bingo.... 1/3-del av priset på Biltema,
Biltema är lite högt och lågt tycker jag. Kanske inte så konstigt med tanke på förmodad spridning i leverantörer. Bromsskivor och belägg tycker jag har fungerat prima. Ett fjäderbenslager blev dåligt igen på mindre än ett år, mindre nöjd.
Jag handlar gärna på Biltema, dock paradoxalt nog sällan just bildelar (men däremot ofta sådant som ändå har med bilen att göra, t.ex. olja och verktyg). Det jag handlar är i de flesta fall bra grejer till bra priser. Tycker Biltema har utvecklats i riktning mot att bli ett IKEA med lite annat sortiment. Och det är tänkt som beröm. :D
perfjoe skrev:,och om man skall gjora det beror på vad man kan
Nja, jag håller inte riktigt med... Det är snarare mer likt "det beror på hur villig man är att lära sig". Ingen kan någonting direkt från födseln(förutom skrika :lol: ), och ingen kan lära sig något nytt om man inte är villig att lära sig.

Man kan betydligt mer än vad man tror, om man bara lägger manken till och försöker :-)-)
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]