Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

westcoastrecond skrev:
Racetwin2 skrev:Ha, ha :) hade INGEN aning att denna tråden jag startade skulle sluta med 38000 läsningar och en affärsidé för Westcostrecond :P Riktigt kul att läsa om alla som lyckats fixa lösningen i efterhand.
:-)-)

Jeg vil ha !
:)

Sender deg en PM.
Användarvisningsbild
av LeifA
westcoastrecond skrev:
LeifA skrev:Jag har satt in ett motstånd i serie på 6kohm för att dämpa styrkan på lampan = perfekt.
:shock: inte 6 k ohm väl? -lite väl mycket motstånd med 6000 ohm.
6850Ohm uppmätt och blå-grå-röd ring på motståndet.
LeifA skrev:
westcoastrecond skrev:
LeifA skrev:Jag har satt in ett motstånd i serie på 6kohm för att dämpa styrkan på lampan = perfekt.
Måste vara en magisk resistor då eftersom ett motstånd på 6k ohm skulle minska framspänningen till dioden så att den inte lyser.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (98 KiB) Visad 785 gånger
Senast redigerad av 1 westcoastrecond, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av LeifA
westcoastrecond skrev:
Måste vara en magisk resistor då eftersom ett motstånd på 6k ohm skulle minska framspänningen till dioden så att den inte lyser.
Kan nog stämma då många dioder lyser fullt redan vid 3 volt.
Testa får du se.
De finns i denna förpackning.

http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... nformation
Användarvisningsbild
av Camel
LeifA skrev:
westcoastrecond skrev:
Ljuset som avges av en lysdiod beror på strömmen som går genom den. Framspänningsfallet över lysdioden varierar olinjärt med strömmen. En lysdiod kan mycket väl börja avge ljus redan vid några enstaka mA. Se diagram nedan för exempel på karakteristik för en lysdiod på 3,5 Volt / 20 mA:

Bild

Jag kopplade upp en vit lysdiod (med data 3,5V 20mA) på ett labbaggregat inställt på 12,0 Volt med förkopplingsmotstånd på 6,8 kohm (uppmätt till 6840 ohm) enligt foto nedan:

Bild

Den vita lysande pricken är lysdioden. Motståndet syns jämte.

Framspänningsfallet över lysdioden blev 2,8 Volt, dvs. över motståndet blev det 9,2 Volt spänningsfall. Med 6840 ohm blir det 1,3 mA. (Labbaggregatets strömmätning visade noll eftersom noggrannheten troligen inte räckte till för denna låga ström) Som man kan se avger lysdioden ett hyfsat ljus redan vid denna låga ström. Enligt diagrammet ovan ger den dioden ca 10% relativ ljusstyrka vid 1,3 mA och 100% ljusstyrka vid 20 mA. Stämmer bra med verkligheten.
Användarvisningsbild
av LeifA
Jag provade mig fram med olika motstånd, sen vad det stod på det var ingen betydelse utan vilket sken jag tyckte var lagom. :D
av qsecofr
Hej,

Köpte ett kit för snart tre år sedan av westcoastrecond.
Tänkte montera det nu :)

Dock så hittar jag inte monteringsanvisningen.
Är det någon här som har den digitalt och kan maila den?

westcoast har inte varit aktiv här på ett tag och när jag mailade till honom så studsa det tillbaka.

tack, på förhand.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
Ny stereo i min s40 2004

@nizzan ,

Köpråd volvo s60 t5

Bjud 35.000:- om det var så du hade vär[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE