Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Sorry. Missledande information från min sida (som jag nu raderat). Blandade för ett ögonblick ihop V70N och V70 II eftersom det handlar om en -08 där båda modellgenerationerna finns. Glömde kolla vilken forumdel vi befinner oss i vilket avgör saken. På V70N finns bara två lägen på värmaren: brinner eller brinner inte. På V70 II finns det däremot också ett halvfartsläge. Förutsatt att styrsystemet är friskt och kylvätskan cirkulerar som den skall runt värmaren kan detta dock inte vara orsaken till ditt problem.
av Cox
Kan bara så enkelt att brännaren är slut, behöver renoveras bytas ut. Bytte själv min förra vintern, den rök och bluddrade på.
Hur långt har din bil rullat nu ?
Enkelt jobb att byta den, ca 30 min om man tar det lugnt går nog att göra på 20 min om man har bråttom

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av lundsbrunn
min har gått 23 tusen var din lika dan som min då eller????

jag kolla på värmaren på vida då såg jag att det fans vattensensor i den..
det fanns inga nummer eller något..

den funkar ju när jag kör på extravärmen. då blir bilen varm rätt fort..

men när jag kör på tid eller startar den själv så blir det dålig värme...

det låter som det brinner i den och fläkten går.. och jag kände på avgaserna och där blåser det varmnt men det luktar inte så mycket disel...

eller kan de va så att den styrs av ute tempen???

jag märkte felet då vi hade 8- och snö på morgonen då var bara rutorna snö å isfri

förut var hela bilen snö fri....
Senast redigerad av 3 lundsbrunn, redigerad totalt 0 gång.
av oldtimersmc
Ge mig fan på att det är termostathevlvetet, men det blir du varse när det blir riktigt kallt.
av lundsbrunn
jag gjorde ett test på värmaren på vida idag
den gick igenom testet...

men jag märkte att när jag testa bränsle ledningen så börja det rycka i hjulhuset och det blev varmare ..

sen testa jag och starta den manuellt efter testet då rök det lite grann och det kändes varmare i bilen...

kan det va så att det blev luft i ledningen då jag bytte bränslefiltert ?
av farbrornilsson
Du har kollat så att inte avgasslangen är ihop tryckt? Har varit med om det ett flertal gånger.
Annars så kan ju värmaren vara sliten, framför allt om den börjar ryka när du har kört den ett tag.
Hade liknande fenomen på en V50 som gav dålig värme för att sedan börjar ryka och inte fungera alls.
Det slutade med en renovering av den värmaren!
av andersuw
lundsbrunn skrev:jag gjorde ett test på värmaren på vida idag
den gick igenom testet...

men jag märkte att när jag testa bränsle ledningen så börja det rycka i hjulhuset och det blev varmare ..

sen testa jag och starta den manuellt efter testet då rök det lite grann och det kändes varmare i bilen...

kan det va så att det blev luft i ledningen då jag bytte bränslefiltert ?
Enligt VIDA kan det vara problem med luftläckage om det ryker. Se rubriken i VIDA alldeles ovanför det test du kört för ytterligare info.
av lundsbrunn
oki jag tror jag vet varför det rök... det var 5- ute då

sen hade jag fyllt bränsle ledningen 2 gg det stog på vida att det kan bli rök utveckling när man fyllde värmaren med bränsle

den klarade alla tester utan problem och jag hade inga felkoder på den..

men jag tycker det är märkligt att den funkar på extravärmen som vanligt
men inte med tid då blir värmen sämre....

är den temperatur styrd på ute värmen?
eller om det är på den givaren vid stereon den bakom de lilla gallret?
Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]