Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Jag har hört att man kan kontrollera kopplingens skick genom följande steg:

1. Lägga i 3an
2. köra runt 70-80 km/h
3. Tryck ner kopplingen
4. Öka varvantalet(gasa)
5. Samtidigt som man släpper upp kopplingen snabbt så ökar man varvtalet lite mer(gasa)

Om bilen inte följer med utan slirar(kanske så pass att om du gasar mer så skule den slira ännu mer på kopplingen) så är koplingen sliten?

Efter som detta är något som sliter på kopplingen så ska man vara väldigt sparsam med detta test och vara extra uppmärskam när man gör det, gasa inte på om man märker att den slirar.

Är detta rätt?

Vi har nämligen tittat på en V70n 140hk som vi provade göra detta med(visserligen i 5ans växel) och det märktes direkt att man kunde få den att slira ganska mycket på kopplingen. Vi har gjort ett liknande försök på min SAAB 900 150HK och där känns det som att den hugger direkt(man bör nämna att kopplingen är ganska ny på SAABen).
av Gud
Helt korrekt.

Volvon borde kopplingen bytas på medans SAABen har en fräch koppling.
av snowman
Gud skrev:Helt korrekt.

Volvon borde kopplingen bytas på medans SAABen har en fräch koppling.
Jo det är väll tråkigt nog så som du säger(volvons koppling bör bytas) Och om jag inte missminner mig så är detta en kostnad som ligger runt 7000-10 000 kr på verkstad?

MVH
snowman
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Jag har ett tips till jag fick av svärfar som hållt på med husvagnar i 25 år och bytt ett antal kopplingar.

Kör bilen i runt 60-70 och koppla sedan och hållnere pedalen samtidigt som du lägger i 2:an UTAN att släppa upp pedalen. Är kopplingen och lådan bra skall detta gå smidigt utan protest från drivlina. därefter lägger du in den växel du hade tidigare och släpper upp pedalen.
Senast redigerad av 1 Mattias_F, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Nexus
Mattias_F skrev:Jag har ett tips till jag fick av svärfar som hållt på med husvagnar i 25 år och bytt ett antal kopplingar.

Kör bilen i runt 70-80 och koppla sedan och hållnere pedalen samtidigt som du lägger i 2:an eller om du är tuff ,1:an UTAN att släppa upp pedalen. Är kopplingen och lådan bra skall detta gå smidigt utan protest från drivlina. därefter lägger du in den växel du hade tidigare och släpper upp pedalen.
det där lät farligt :-O)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mattias_F skrev:Jag har ett tips till jag fick av svärfar som hållt på med husvagnar i 25 år och bytt ett antal kopplingar.

Kör bilen i runt 70-80 och koppla sedan och hållnere pedalen samtidigt som du lägger i 2:an eller om du är tuff ,1:an UTAN att släppa upp pedalen. Är kopplingen och lådan bra skall detta gå smidigt utan protest från drivlina. därefter lägger du in den växel du hade tidigare och släpper upp pedalen.
Undrar varför :shock:
av Addekarlsson
Skulle aldrig falla mig in att utföra en sådan testoperation på mina bilar. Snacka om att be om problem....
Ska jag testa en koppling, så gör jag som trådskaparen säger. Det är mest skonsamt, och säger vad man behöver veta.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Jo, de äldre har sina idéer
Att snacka innan man tänker är som att torka sig innan man skiter....
Hade jag tänkt ett steg längre så kanske jag kommit fram till samma slutsats.... (PO)
av snowman
Hej!

Tack för alla svar!

Jag har nu varit ute och provat en annan V70 med samma motor och denna visar också att den slirar om man använde 5an vid testet, å andra sidan så rycker den till i 3an.

Slutsatsen är att det är 3an man ska använda för att kontrollera.
av *pettson*
snowman skrev:Hej!

Tack för alla svar!

Jag har nu varit ute och provat en annan V70 med samma motor och denna visar också att den slirar om man använde 5an vid testet, å andra sidan så rycker den till i 3an.

Slutsatsen är att det är 3an man ska använda för att kontrollera.
men du.. nu tänkte du lite galet?..
På 5:ans växel är bilen svagare...
På 3:ans starkare..
Så om den klarar 3:An men inte 5:An är ju kopplingen likt förbaskat kass..
Troligen klarar den 3:an endast för att belastnings skillnaden var för liten..
Kopplingen ska HUGGA om du släpper kopplingen drastiskt.. Gör den inte det är den sliten i varierande grad. Så enkelt är det.

När min inte gick att öppna med knappen […]

Fälgvård

Vet inte hur välbesökt den här fo[…]

V90 MY21 Android Auto / Car Play

Det vore ju märkligt om alla Androidtelefoner[…]

https://hosting.photobucket.com/e6d1b2f4-e419-420[…]