- mån 25 jun 2007, 09:10
#112687
Hej!
Jag har hört att man kan kontrollera kopplingens skick genom följande steg:
1. Lägga i 3an
2. köra runt 70-80 km/h
3. Tryck ner kopplingen
4. Öka varvantalet(gasa)
5. Samtidigt som man släpper upp kopplingen snabbt så ökar man varvtalet lite mer(gasa)
Om bilen inte följer med utan slirar(kanske så pass att om du gasar mer så skule den slira ännu mer på kopplingen) så är koplingen sliten?
Efter som detta är något som sliter på kopplingen så ska man vara väldigt sparsam med detta test och vara extra uppmärskam när man gör det, gasa inte på om man märker att den slirar.
Är detta rätt?
Vi har nämligen tittat på en V70n 140hk som vi provade göra detta med(visserligen i 5ans växel) och det märktes direkt att man kunde få den att slira ganska mycket på kopplingen. Vi har gjort ett liknande försök på min SAAB 900 150HK och där känns det som att den hugger direkt(man bör nämna att kopplingen är ganska ny på SAABen).
Jag har hört att man kan kontrollera kopplingens skick genom följande steg:
1. Lägga i 3an
2. köra runt 70-80 km/h
3. Tryck ner kopplingen
4. Öka varvantalet(gasa)
5. Samtidigt som man släpper upp kopplingen snabbt så ökar man varvtalet lite mer(gasa)
Om bilen inte följer med utan slirar(kanske så pass att om du gasar mer så skule den slira ännu mer på kopplingen) så är koplingen sliten?
Efter som detta är något som sliter på kopplingen så ska man vara väldigt sparsam med detta test och vara extra uppmärskam när man gör det, gasa inte på om man märker att den slirar.
Är detta rätt?
Vi har nämligen tittat på en V70n 140hk som vi provade göra detta med(visserligen i 5ans växel) och det märktes direkt att man kunde få den att slira ganska mycket på kopplingen. Vi har gjort ett liknande försök på min SAAB 900 150HK och där känns det som att den hugger direkt(man bör nämna att kopplingen är ganska ny på SAABen).