Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
snepo skrev:
joel80 skrev:Snepo , eftersom det tipsades om att t.ex en D4 VEA kunde ha bra och låg förbrukning den också och alltså kanske kunde vara ett alternativ. Då kom de få haverier som rapporterats upp och vilken vikt man isåfall ska lägga vid det.

Är man orolig kan man ju se till att den bil man köper har en bra bit kvar till 15 000 mil och att man alltså då har maskinskadegarantin kvar.
En liten undran,vad kan man få för motorhaveri på en elmotor? Har inte läst om några haverier. Läser mycket på Teslaclub hemsida.
Vem har sagt nått om elmotor?
Varför drar du upp det? Det var väl om något väldigt off topic!
Användarvisningsbild
av snepo
joel80 skrev:
snepo skrev:
joel80 skrev:Snepo , eftersom det tipsades om att t.ex en D4 VEA kunde ha bra och låg förbrukning den också och alltså kanske kunde vara ett alternativ. Då kom de få haverier som rapporterats upp och vilken vikt man isåfall ska lägga vid det.

Är man orolig kan man ju se till att den bil man köper har en bra bit kvar till 15 000 mil och att man alltså då har maskinskadegarantin kvar.
En liten undran,vad kan man få för motorhaveri på en elmotor? Har inte läst om några haverier. Läser mycket på Teslaclub hemsida.
Vem har sagt nått om elmotor?
Varför drar du upp det? Det var väl om något väldigt off topic!

Ursäkta om jag retade upp dig. Undrade bara,om någon haft något haveri . Inget med detta att göra. Är bara nyfiken och läser ofta på Tesla forum. Du har ju en bil med elmotor. Jag är inte ute efter att klanka ner på hybrider eller elbilar. Undrade mest om någon haft något haveri,eller hört nåt om det.
Användarvisningsbild
av joel80
Inte alls uppretad, men den frågan borde kanske ställts i en tråd om hybriderna. Jag har inte hört om några haverier där.. Mest problem med datorbuggar, men det har kommit uppdateringar.
Användarvisningsbild
av snepo
joel80 skrev:Inte alls uppretad, men den frågan borde kanske ställts i en tråd om hybriderna. Jag har inte hört om några haverier där.. Mest problem med datorbuggar, men det har kommit uppdateringar.
Ja skulle inte varit i denna tråd. Läser som sagt en hel del om både hybrider och elbilar. Intressant att läsa.
Användarvisningsbild
av apersson850
Klart att allt går sönder. Förr eller senare. Jag har också haft motorhaveri i en Volvo. En B5234T som tappade kompressionen på en cylinder. Kanske hål i kolven eller nåt. Eftersom den då gått 50000 mil brydde jag mig inte om att forska mer än ett kompressionsprov.
Det är också ett faktum att några VEA-motorer, åtminstone i prestandaklassen D4, har spruckit i cylinderväggarna. De kan göra det efter förhållandevis få mil (klart under 15000). Av allt att döma kan det inte klassificeras som en epidemi.

Elmotorer går också sönder. Jag sysslar mycket med sådana, om än inte i fordon. Vanliga fel är lagerfel, isolationsfel, överhettning (om det inte är adekvat skyddade mot det) och fel på återkopplingen (för closed-loop installationer).

Men ingenting av detta har förstås något alls med förbrukningen för en D2, eller D3/D4/D5 att göra. I det som egentligen är ämnet kan vi summera följande:
  • En D2 tar mindre bränsle än en starkare motor.
  • En starkare motor tar inte så mycket mer att det är någon dramatisk skillnad, åtminstone inte vid "normala" körsträckor.
  • Skillnaden i bränslekostnad är inte stor jämfört med andra kostnader för bilägandet.
  • Den som drar tunga släp bör/måste titta på något annat. Modeller med D2 har ofta för låg tillåten släpvagnsvikt.
  • Det går alldeles utmärkt att klara sig med en D2 till all normal körning.
  • Köper man bil för att den ska vara "rolig" bör man överväga något annat.
av Gourmand
joel80 skrev:Eftersom forumet är svensk, Volvo är en av Sveriges mest sålda bilar och allt ditt "underlag" är från Sverige så är det ju märkligt att du baserar det hela på att Volvo är sånt litet märke och så ovanligt. Isåfall får du ta med resten av världen i din beräkning också.

De som har lite koll på statistik kan se hur feltänkt dina antaganden är. Ingen hä har hävdat att alla som drabbats finns här, men det är verkligen inget som på något som helst statistiskt sett skulle vara alarmerande i nuläget. Det är ändå rätt många volvoägare här, och många som får problem hittar även hit via t.ex Google, så det är inte statisktiskt troligt att fler med problem faktiskt söker sig till forum än de som inte har problem. Har du tagit med det i dina beräkningar?

Du ropar varg..
I det här fallet, så har du fel och jag har rätt. Statistik kan, rätt använd, ge en sannolik bild av ett problem och ge upphov till en hypotes. På det följer utredning med olika metoder.
I rapporteringen om de rasade VEA-motorerna, så har två personer på detta forum rapporterat om just rasade VEA-motorer och i ett av fallen har den verkstad som ska utföra motorbytet berättat att detta inte var ett okänt problem.
Antagandet att det är ytterst få av Volvo-ägarna som känner till detta bilforum och att det är ännu färre som läser och skriver här är högst rimlig. Mot bakgrund av detta så är det högst osannolikt att just de två personer som rapporterat om detta just här, oberoende av varandra, skulle vara ett undantag, inkluderande vad den enes Volvoverkstad beskrivit. En rimligare slutsats och följaktligen sannolikare sådan, är att Volvo byggt en dåligt konstruerad motor med ytterst kort livslängd. I detta finns inget som helst tyckande, utan det är en s.k. vardagsanalys som bygger på rimliga antaganden.
Att det finns de som blir irriterade på denna analys av det sannolika är en annan sak. Bakgrunden till denna irritation kan variera. Det vanligaste är nog att man drabbats av den vanliga märkesfanatismen och har ett "djupt" förhållande till sin bil eller att man nyligen köpt en bil med den nu aktuella motorn. Då vill man liksom inte höra så´nt här.....
Det ska bli intressant att se hur motormedia kommer att reagera på detta. Fortsättning följer.
Äh lägg ner !
Nä har inte vea motorn .
Två eller tio fall ser inte jag som ett problem !
Alla bilmärken har eller haft problem med så kallade nya motorer
Mor fick en ny motor till Toyotan som rullat 9000mil men inte har jag sett att det skrivs massa om det för de var många som fick sin utbyt
av Nordan
Minst 4st D4 i vår organisation drar orimligt mycket olja. Min har fått ny motor nyligen. EGR har dom flesta fått byta, två gånger på min. Jag skulle undvika en begagnad VEA med höga mil.
Användarvisningsbild
av Camel
Gourmand skrev:I detta finns inget som helst tyckande, utan det är en s.k. vardagsanalys som bygger på rimliga antaganden.
Jag har kört V70II med D2 motor som hyrbilar i jobbet åtskilliga mil. Det egendomliga är att de har inte levt upp till den utlovade låga bränsleförbrukningen. Inte ett enda exemplar. Inte ens har de varit i närheten av den. På långa sträckor (+80 mil T o R) låg förbrukningen mätt vid pump på drygt 0,70-0,75 l/mil. Någon gång tangerade förbrukningen 0,8 l/mil. Detta är min vardagsanalys som var ganska enkel att utföra vid pumpen och i körjournalen. Mitt rimliga antagande är dock att de flesta andra som kör D2 kommer nog ner i lägre förbrukning än jag. Jag försökte ju hålla samma tempo och körstil som när jag kör min 2,5FT. Det hade D2:an mycket svårt att klara av. Ibland klarade D2:an inte alls av det. Det var i princip fullgas en stor del av tiden. Min 2,5FT behöver jag sällan gasa fullt med eller ens växla ned för att hålla samma tempo vid t.ex. omkörningar som en D2. Att jag skulle skylla på D2-motorn i sig är ju inte rimligt. Den är ju som den är. Och därför kör jag inte D2 privat. Men andra som gör samma vardagsanalys som jag kanske hade ansett det vara rimligt att anta att alla D2 är slöa och törstiga. Men jag förväxlar inte min egen sk. "vardagsanalys" med orimliga antaganden.

Men det återstår att se om VEA verkligen är så dålig som du anser i ditt mycket tveksamma statistiska resonemang. Urvalet som din information baserar sig på är alldeles för litet och kan också vara extremt snett fördelat. Det duger inte för en statistisk bedömning. Precis som min egen uppfattning om D2. Vad jag ensam tycker efter att ha kört olika 4 exemplar av samma motor betyder ju absolut ingenting eftersom körstilen ofta påverkar bränsleförbrukningen mer än motorvalet. Och körstilen som parameter i min vardagsanalys har ju extremt litet urval som dessutom är extremt snett fördelad i ett statistiskt sammanhang. Därför kan jag inte rimligen påstå att alla D2 är lika törstiga som när jag kör. Dessutom har två av dessa körda exemplar stannat på vägen. Båda pga igensatt bränslefilter (troligen dåligt underhåll av fordonsparken eller dåligt bränsle). Den ena stannade motorn på mitt under en omkörning. Men åter igen: jag anser inte att jag kan påstå att alla D2 lider av dessa problem. Även om jag faktiskt också läst om andra som haft liknande problem med just D2. Sedan kan man också orda om partikelfilter på tidiga D2. Eller varför inte problemen med haveri på turboaggregatet på denna motor? Listan kan göras lång på problem med D2 som jag läst om. Men det innebär inte att jag anser att det är rimligt att dra statistiska slutsatser av det. Jag uttalar mig inte om något mörkertal heller. Men vissa vet alltid bättre än andra. Det vi alla om. Och det råkar de allra flesta ut för. Utom just de som vet bättre... Då måste det ju vara så. Det är ren och skär statistik.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Jämfört olika försäkringsbolag[…]

ok men nu ska jag lossa remskivan när den sit[…]

Vad ska jag köpa och varför?

@spindel , Nej jag föredrar inte diesel men […]

Har fått uppfattningen att denna DSP piffar […]