Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uniformerad
Följer upp min tidigare tråd om läckande taklucka, behöver lite råd.

Vi har en ny XC70 -16, gått 1420 mil sedan vi tog ut den i april (första april, vilket borde gjort att man inte tog ut den alls).
Vi har haft en hel del problem, för att nämna några:
- Bilen var ej färdigmonterad vid leverans, utan vi fick lämna tillbaka den.
- Missljud från växelspaken
- Skärmen till navigator, radio mm dör då och då
- Takluckan läcker, och nej, inte enstaka droppar, utan rejält. Vi har haft bilen inne fem gånger för åtgärd. Alla dräneringskanaler är ok, lister bytta, fått två nya luckor, men fortfarande läcker det in, vid ösregn så mycket att dräneringskanalerna inte hinner med utan det droppar in i kupén.

Har haft en riktigt bra dialog med verkstad och säljare, men då det är en liten verkstad har de inte resurser för att byta luckan så de har varit tvungna att skicka bilen till en större verkstad. Sista gången bilen var inne för byte av lucka lyckades de skada den så illa att de fick lacka om delar av bilen, tank luckan är stukad även den, JÄVLA klåpare (sorry, var tvungen).

Vi har nu gått vidare, med stöd av ordinarie verkstad och säljare för att få kompensation.
Vi har kontrollerat med ARN tidigare beslut i motsvarande ärenden, och där är rekommendationen att återköp, alternativt bilbyte skall ske.

Vi har föreslagit detta, samt lite annat, men problemet är ju att XC70 inte tillverkas längre.

Vad tror ni, gör vi rätt, kommer vi lyckas få gehör för vårt krav?

Och om vi inte får det, hur tycker ni att vi skall gå vidare??
Användarvisningsbild
av fjohan82
Verkstaden ska få möjlighet att åtgärda ett fel 3 ggr. Lyckas inte det hade jag krävt ett återköp eller att de fixar fram en motsvarande bil (utrustning, motor, mil), vilket känns aktuellt i detta fall. Att den inte tillverkas längre ska inte vara din huvudbry.
Alternativen är ARN (inte flygplatsen), media eller domstol.
av refbob
Vilken tur att jag inte köpte en med taklucka på då.... Jag har dock inte föstått vitsen med en taklucka. Soltak kan jag förstå att det ger mera ljus.
Användarvisningsbild
av apersson850
Takluckorna är ju oftast i glas nuförtiden, så det blir ljusare där inne.
Det finns dagar när det är gott att ha luckan öppen, men när man har AC så behövs den aldrig. Finns ju annat man har, fast det inte behövs...

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? […]

Elpriset

50W och 300W vid optimala förhållanden[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]