Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
perhall skrev:
XC90_Executive skrev:En MB E350 är dubbla priset mot en XC70 vad jag förstår det som. Plus sviindyra delar om det går sönder och dessutom betydligt sämre hållbarhet.
Dubbla priset kanske det är i polisutförande, jag tror dock inte att polisen köpt den utan rabatt.

Vad som däremot inte stämmer är att delarna är svindyra jämfört med Volvo och att hållbarheten är betydligt sämre.

Volvo har ju haft problem med både motorer och lådor i D5. Enligt DEKRA så håller båda ungefär samma kvalitet... och E-klass brukar i längden visa sig vara en slitvarg...

Rabatt eller inte. Polisen får (fick) ändå två Volvos färdiga att tjäna samhället till samma pris som de får betala för en Merca.
av perhall
Det förefaller ju rätt korkat att köpa en Passat för 800 eller en Merca för en mille om en Volvo kostar 500... men visst kan det va bra att det finns alternativa märken om nåt händer, det var alltså enda skälet...

När det gäller kvalitet så är det i alla fall klart att moderatorn helt saknar underbyggnad för sina påståenden....
av KrilleW
perhall skrev:Det förefaller ju rätt korkat att köpa en Passat för 800 eller en Merca för en mille om en Volvo kostar 500... men visst kan det va bra att det finns alternativa märken om nåt händer, det var alltså enda skälet...

När det gäller kvalitet så är det i alla fall klart att moderatorn helt saknar underbyggnad för sina påståenden....

Nä, det vet jag inte om jag håller med om att det är korkat. Det finns ju olika typer av användningsområden för polisbilar. Först och främst så blir polisbilarna dyrare om de är civila, och det var en civil Passat jag jämförde med. De civila passaterna med V6 är de snabbaste bilarna polisen har idag. Det är en exemplarisk bil för trafikpoliser som oftast håller till på större vägar. De flesta mercor som rullar är hundbilar och ska vara väldigt bra för det ändamålet även om jag hävdar att XC70 också är en bra hundbil.

Gällande kvalitén så kan jag inte yttra mig om Mercan. Men jag är av åsikten att XC70 är den bästa polisbilen och att den kommer bli sjukt svår att ersätta.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Om man ska jämföra kvalité och hållbarhet så går det inte att läsa ett test i en tidning. Som det står tidigare i tråden är livet som polisbil extremt hårt och Volvo har bevisligen gjort rätt med XC70 Polis.
av perhall
XC90_Executive skrev:Om man ska jämföra kvalité och hållbarhet så går det inte att läsa ett test i en tidning. Som det står tidigare i tråden är livet som polisbil extremt hårt och Volvo har bevisligen gjort rätt med XC70 Polis.
Det gjorde jag inte... jag refererade till DEKRA:s test som är en god indikationen på långsiktig kvalitet.

Du har ju inga belägg alls för att påstå att Merca har sämre kvalitet som polisbil än Volvo.

För övrigt är E-klass vanlig som ambulans, de slits också hårt.
av perhall
Jag hör å andra sidan att E-klass är en extremt hållbar bil...

Jag jobbar med flera företag som räknar på bilars livslängd och kvalitet (leasingbolag, taxi, bilauktioner, begbilshandlare m m) och gör bl a prognoser kring andrahandsvärden. Ett globalt mönster är att E-klass är en extremt slitstark bil, den är vanlig som polisbil, utryckningsfordon och extremt vanlig som taxi.

Beghandlarna menar - generaliserat - att BMW och Audi håller ojämn kvalitet medan Volvo och de stora Merca-modellerna håller bra och jämn kvalitet.

Taxi Stockholm menar att Volvo och Merca (ej de små B-klass) håller bäst, Mercan är dock fräschare efter avslutad tjänstgöring och har bättre andrahandsvärde.

Får man tro medier så har ju Volvo väldigt dyra delar och dyr service, men det är vinklat, sanningen är att det inte skiljer mycket mellan XC70 ocb E-klass i reservdelspriser.

Ogrundade påståenden på ett forum sänker avsändarens trovärdighet, om man är moderator och jobbar på Volvo och är ute för att promota Volvo är det ju extra problematiskt eftersom det gör att man tror att dina uppgifter om bränsleförbrukning och annat inte stämmer...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Vänta lite nu...

Jag jobbar inte på Volvo och jag är lika fri att skriva mina åsikter och erfarenheten som vilken annan medlem som helst.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 22

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]