Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av noggemannen
har ett problem med bilen. det är så att den lägger av när jag drar ut på växlarna, ibland värre än andra gånger, när jag tex trycker full gas på 2an eller 3an så stryps den efter 3 - 4000varv och dör sedan om man håller full gas. ibland kan bilen få fnatt och den kan dö fast jag kärringkör och knappt gasar, höll på att krocka en gång när den la av i en korsning och styrservon dog pga motorstopp när jag svängde.
vad kan vara felet? misstänkte bränslefiltret men det var tydligen bytt av förra ägaren. bilen går bra i övrigt, startar jämt.
av noggemannen
bilen går bara sämre och sämre ju mer man kör.
och skall tillägga att jag knappt kom hem från jobbet idag, fick putta biljäveln sista 10meterna. den ville dö hela tiden under de 1.5 milen jag har från jobbet. tillsist hände i stortsett ingenting när jag gasa, den jojja som en jävla jojjo med gasen på tomgång (typ 200rpm +/- ) och dog stup i kvarten. och när jag gasade hände ingenting den fortsätte på samma sätt i stortsett. sen var det helt omöjligt att ens köra framåt så det fick bli putta sista meterna.

kan det möjligtvist vara bränslefiltret? och JA jag har soppa i bilen.
Användarvisningsbild
av Lilja
Ta och kolla så inte bränslefiltret är igensantt. Det låter som att den inte får bensin. Nästa steg är att kolla pumpen.
av noggemannen
jag har bytt bnsinfilter idag och förpumpen i tanken spinner på. fan blir så förbannad på bilfan, ska krångla hela tiden.
tänkte kolla om luftfiltret var igensatt, så jag tog bort filtret och starta bilen, och gasa till då rusa motorn till 2000 varv, stängde av bilen och satt dit filtret och starta nu var det bara 1500varv, snälla nån som vet vad som kan ha hänt?

snart tar jag seriöst en slägga och hamrar sönder hela bilen, skitsamma va den är värd den ska dö.
Användarvisningsbild
av vetten
Kolla upp tomgångsmotorn och gör rent den, luftmassemätaren ( det kan vara en tråd av där ) fortsätt med att kolla upp fördelare och titta speciellt på om kolet i mitten rör sej lätt så att det inte kärvar eller går trögt, kolla också så att det inte är "kläggigt" inuti fördelarlocket om inte det funkar så är vi tillbaks på ett mycket vanligt fel (S) nämligen att det är oxid på nåt kontaktstycke (mycket vanligt fel) så gör gärna rent alla kontakter som du hittar under huven och alla andra också för den delen :shock: lägg gärna i lågtemperaturfett där (finns att köpa på Volvo) men vaselin kan funka också eftersom det hindrar fukt att komma in :lol: det tål dock inte lika hög temperatur som specialfettet från Volvo så det är nog värt extrakronan, om inte det funkar testa med en annan tändbox men den måste vara lika som den som sitter i nu :shock: ja du får nog leta ungefär den vägen :-O) men kom ihåg att ta det lugnt och fint och att försök att inte bli irriterad om det första inte funkar, tyvärr är det så med våra bilar nuförtiden att man måste ha en hel del tålamod för att felsöka bland all elektronik som måste funka tillsammans för att bilen ska gå dit man vill :lol: Lycka till och kom gärna med fler frågor om du inte får det att funkar för på den här siten kommer du att få den hjälp du behöver vol:-)

vetten
av noggemannen
tack vetten för svaren!
tyckte förpumpen lät konstigt. n'stan som den kärva.. så jag började faktiskt med att rycka i förpumpskontakten idag. och det visa sig att när jag tog bort och satt dit kontakten ungefär 2 - 3 ggr så gick förpumpen som den skulle. men sen efter 10sek så börja den krångla igen, så tror nog att det är klapp eller nå i kontakten. ska kolla det imorgon. återkommer.
av noggemannen
felet åtgärdat! det var i stort sett avbrott i strömkabeln till förpumpen. tänkte säga det ifall nån annan skulle få ett liknande problem.
av Sandin88
noggemannen skrev:felet åtgärdat! det var i stort sett avbrott i strömkabeln till förpumpen. tänkte säga det ifall nån annan skulle få ett liknande problem.
vad skönt för dig :D
av ZeoN
Grattis :-)
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]