Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
joel80 skrev:Att det rapporterats om det har väl ingen sagt emot dig om. Betydelsen av de ändå rätt få rapporter som finns däremot. Du drar slutsatser av de få rapporter som finns utan att egenltigen ha nån aning som helst om hur stort det är.

Det andersuw säger, av vad jag uppfattar, är inte att det absolut inte kan vara så, utan bara att med det underlag du presenterar kan man inte dra den slutsatsen, det krävs vidare efterforskning för det.

För övrigt är det här Sveriges största Volvoforum och de problem på nya modeller som är vanliga brukar det snabbt gå att hitta spaltmeter om! Inte bara några enstaka inlägg från ett par stycken som haft problem.
Tack Joel! Precis så.
Användarvisningsbild
av joel80
Snepo , eftersom det tipsades om att t.ex en D4 VEA kunde ha bra och låg förbrukning den också och alltså kanske kunde vara ett alternativ. Då kom de få haverier som rapporterats upp och vilken vikt man isåfall ska lägga vid det.

Är man orolig kan man ju se till att den bil man köper har en bra bit kvar till 15 000 mil och att man alltså då har maskinskadegarantin kvar.
Användarvisningsbild
av snepo
joel80 skrev:Snepo , eftersom det tipsades om att t.ex en D4 VEA kunde ha bra och låg förbrukning den också och alltså kanske kunde vara ett alternativ. Då kom de få haverier som rapporterats upp och vilken vikt man isåfall ska lägga vid det.

Är man orolig kan man ju se till att den bil man köper har en bra bit kvar till 15 000 mil och att man alltså då har maskinskadegarantin kvar.
jag är inne på min 76:e eller 77:e bil nu. Kommer inte ihåg riktigt. Har aldrig haft en bil som gått mindre än 16000 mil. Senaste motorhaveriet jag hade . En Opel Rekord 1969. Det var 1980.Efter det inga motorhaverier. Har haft de flesta märken och modeller,ej BMW Porsche än. Med motorhaveri menar jag när motorn packar ihop,så du inte kan köra längre. Vevlager på Opeln. Om bilen inte startar för att batteriet är slut,eller nåt elfel räknar jag inte som motorhaveri.
Användarvisningsbild
av snepo
joel80 skrev:Snepo , eftersom det tipsades om att t.ex en D4 VEA kunde ha bra och låg förbrukning den också och alltså kanske kunde vara ett alternativ. Då kom de få haverier som rapporterats upp och vilken vikt man isåfall ska lägga vid det.

En liten undran,vad kan man få för motorhaveri på en elmotor? Har inte läst om några haverier. Läser mycket på Teslaclub hemsida.
av Gourmand
Signaturen "Andersuw", får fortsätta med sitt tyckande, klistrande och klippande. Volvo är ett mycket litet märke och de nya VEA-motorena är ännu ovanligare och allra mest ovanligt är de som skriver på detta forum. De flesta vet sannolikt ej att det överhuvudtaget existerar. När då två personer på detta svenska internetforum rapporterar om rasade motorer och att den verkstad som anlitats för motorbyte, i ett av fallen, berättar att samma verkstad har haft flera fall av liknande motorras, då drar nog de flesta slutsatsen att mörkertalet är mycket stort. Konstigare än så behöver det inte vara.
Användarvisningsbild
av Camel
Gourmand skrev:När då två personer på detta svenska internetforum rapporterar om rasade motorer och att den verkstad som anlitats för motorbyte, i ett av fallen, berättar att samma verkstad har haft flera fall av liknande motorras, då drar nog de flesta slutsatsen att mörkertalet är mycket stort. Konstigare än så behöver det inte vara.
Där ser man. Faktum är att jag har hört att flera personer har vunnit högsta vinsten på spel eller lotteri och blivit miljonärer. Ja, det har faktiskt hänt ofta när jag tänker på det. Och dessutom känns det faktiskt som jag hört det under många år. Det finns ju faktiskt flera bekräftade fall av miljonärer. Men inte trodde jag att speciellt många har blivit miljonärer för det. Men nu förstår jag bättre. Mörkertalet är givetvis stort...
Användarvisningsbild
av snepo
Gourmand skrev:Signaturen "Andersuw", får fortsätta med sitt tyckande, klistrande och klippande. Volvo är ett mycket litet märke och de nya VEA-motorena är ännu ovanligare och allra mest ovanligt är de som skriver på detta forum. De flesta vet sannolikt ej att det överhuvudtaget existerar. När då två personer på detta svenska internetforum rapporterar om rasade motorer och att den verkstad som anlitats för motorbyte, i ett av fallen, berättar att samma verkstad har haft flera fall av liknande motorras, då drar nog de flesta slutsatsen att mörkertalet är mycket stort. Konstigare än så behöver det inte vara.
Undrar lite,jag är inget volvofan,men Volvo är ett litet märke. I sverige?
av Gourmand
Ja, Volvo är ett litet märke i alla länder utom i Sverige som också är ett litet land. Ännu färre är naturligtvis de som känner till detta bilforum, men trots denna "litenhet" har det nu framkommit att fler av de nykonstruerade s.k. VEA-motorerna har drabbats av spruckna motorblock. Det tycker iaf jag är rätt alarmerande. Det vore utomordentligt märkligt om de enda som drabbats av detta elände, skulle befinna sig just på detta bilforum. Rent statistiskt så är det en orimlighet.
Användarvisningsbild
av joel80
Eftersom forumet är svensk, Volvo är en av Sveriges mest sålda bilar och allt ditt "underlag" är från Sverige så är det ju märkligt att du baserar det hela på att Volvo är sånt litet märke och så ovanligt. Isåfall får du ta med resten av världen i din beräkning också.

De som har lite koll på statistik kan se hur feltänkt dina antaganden är. Ingen hä har hävdat att alla som drabbats finns här, men det är verkligen inget som på något som helst statistiskt sett skulle vara alarmerande i nuläget. Det är ändå rätt många volvoägare här, och många som får problem hittar även hit via t.ex Google, så det är inte statisktiskt troligt att fler med problem faktiskt söker sig till forum än de som inte har problem. Har du tagit med det i dina beräkningar?

Du ropar varg..
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]