Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av basse3
#1128048
Hej! Köpte en ny bil idag som jag hade tänkt ha som lite projekt och för att lära mig lite.
Lika bra att börja lära sig på en gång kanske, men hade gärna velat ha hjälp fort just nu!

Bilen i fråga är en 740 -88 med motor utbytt till en b230fk, dock körs den för tillfället utan turbo. Motorstyrsystemet TROR jag är lh 2.2, har inte ens hunnit kolla så noga än.

Det är så att bilen dog en mil hemifrån och jag får inte igång den! På motorvägen hem märkte jag att den ville dö ganska ofta, kanske med några hundra meters mellanrum. Motorn slutade liksom tända och det började rycka i hela bilen fram och tillbaka, sen gick motor plötsligt normalt ett tag igen, sen fortsatte det så till och från. Till slut dog den helt. Den har tänt till två gånger när jag kört startmotorn men vill inte hålla sig kvar vid liv. Provade byta alla tändkablar från en kompis bil men inget resultat.

Sen tröttnade flickvännen på olika startförsök så vi tog oss hem istället.

Nu planerar jag en tur till Biltema för att köpa tändstift samt nya tändkablar för de såg väldigt sletna/spruckna ut ändå. (Jag vill egentligen inte köpa detta från Biltema men de är de enda som har öppet och jag vill verkligen få igång bilen ikväll så jag kan få hem den)


Vad ska jag ta en titt på mer än detta? Spridarrelä? Bränslepumpsrelä? Kom med alla möjliga tips är ni vänliga! :D
av xdigger
#1128101
Bränslepumpsreläet kan du löda om inut i, väldigt enkelt. Du kan även lossa soppa slangen rikta den ner i en burk och se om det kommer soppa. Jag hade tillgång till mätare så jag mätte bränsletrycket och såg att pumpen hade lagt av på min.

Nästa grej efter det är att kolla vevaxelgivaren, du kan nog söka på forumet hur du felsöker den. Du kan ohmmäta den men värdena står nog här någonstans.
av rid54
#1128127
Rotorarm och fördelarlock är komponenter som ofta förbises som felkällor... "Ser bra ut", kan de göra, men det kan finnas dolda strömvägar som kortsluter högspänningen. Om det inte är bränsleproblem, så kan det vara idé att byta alla dessa lösa saker i tändsystemet (kablar, rotor, lock...).
av Rådlös
#1128135
Här måste man förtydliga lite. SA4AQS säger: "Är det LH2.2 så kolla hallgivaren i fördelaren." Och detta är helt riktigt. Om det är LH 2.2 så är det en Hallgivare. Men xdigger säger "kolla vevaxelgivaren". I och för sig också riktigt om det är LH 2.4.
basse3 får fastställa först om det är LH2.2 eller LH2.4. Om det är LH2.2 så sitter Lambdasonden strax efter grenröret. Alltså nära motorn. Hallgivaren sitter i fördelaren och det går i så fall ett antal kablar till och från styrdatorn. Det finns ingen diagnostikbox.
Om det är LH 2.4 så sitter Lambdasonden nere under bilen, på avgasröret ganska nära och före katalysatorn. Det finns ingen Hallgivare i fördelaren. Det sitter i stället en vevaxelgivare längst bak på motorn, nära kopplingskåpan. Det går en kabel därifrån som har en skarvkontakt som dessutom går att öppna vid felsökning. Kontakten sitter på torpedväggen nära höger vindrutetorkare. Och det finns även en diagnostikbox vid vänster fjäderbenstorn. Har du läst ut några felkoder?
Hallgivare och vevaxelgivare gör samma jobb, men med lite olika teknik. Dom båda kan aldrig finnas samtidigt på samma bil. Det är bara den ena eller den andra. Om dom skulle vara trasiga så kan man aldrig starta motorn. Det är dom som ger ett "klartecken" till styrdatorn att "nu snurrar vevaxeln och just nu befinner den sig X grader före övre dödpunkt". Då vet styrdatorn när den skall spruta in bränsle och när tändgnistan skall komma. Dessutom på vilken cylinder. Fungerar inte dom här givarna så "vet" inte styrdatorn att motorn snurrar runt överhuvud taget.
Nu har dessvärre den som har bytt motorn gjort det lite extra svårt för dig. Du vet inte A: Om det är LH 2.2 eller LH 2.4, eller B: Om den som bytte motorn har flyttat över samtliga givare och sensorer med motorn? Jag säger inte att felet är av den orsaken, men det kan vara så att någon viktig komponent saknas. Eller att det är fel komponent. Därför uppför sig bilen kanske som den gör.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av basse3
#1128136
Tack för alla svar gott folk! Nu funkar den igen, bytte bränslepumpsrelät men märkte sen att det bara surrade med tändning på. Så jag gjorde rent lite olika jordpunkter på spridarbrygga, insug och generator, nu går den fint och utan ryck!

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]