Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

linusloev skrev:
intruder1400 skrev:Kan till läga att dottern har snålkört D5an på 0,48 på längre sträcka ;-)
Jag snålkör inte direkt :-)

0,48? då kör hon 50km i timmen. Dom äldre d5orna är riktigt törstiga alltså.. man lär upp och nosa på 3000-4000 mil om året för att man ska tjäna på att åka d5 istället för 2.5T om man bara räknar på förbrukning och skatt.
Nopp enligt skyltad hastighet !
163 hästarn är inte så törstig enligt fler
alfabet skrev:
PetEri skrev:Vi har nu beslutat oss för att inte välja en Volvo som nästa familjebil. Av den enkla anledningen att dom är för trånga i kupén. Vi har nu tittat på en hel uppsjö av olika bilar och utrymmesmässigt så är det bara Skoda Superb och Caddy Maxi Life som har stuckit ut ur mängden, som bilar med lite bättre utrymme. Dock har dessa två inte heller vart tillräckligt bra. Men nu har vi provat en Subaru Outback och den har godkänna utrymmen, så att allt pekar på att vi kommer inhandla en sådan.
Jag själv var i valet och kvalet att köpa en outback. Grym 4-hjulsdrift på dessa bilar. Hade det inte varit för att dom är så förbannat fula så hade jag nog ägt en idag. Men ska inte säga att jag aldrig kommer att köpa en outback. Tycker att legacyn är snyggare i formen. Men hur som så tror jag att du kommer bli helnöjd med bilen. Tror dom flesta ägarna till outback/ Legacy är helnöjda med bilarna. Volvo och subarus fyrhjulsdrift går inte att jämföra. Kanske det blir en subaru vid nästa köp ändå :mrgreen:
Vet inte vilken Outback du tänker på, men det är generationen mellan 2010-2015 som jag siktar på. Och jag tycker dom ser ok ut, ok som familje kärra. =) Sen håller jag med om att Legacyn ser bättre ut. Det finns en Svensk statistik som säger att Subaru ägarna är väldigt nöjda. Är bara till att hoppas att jag blir en av dom nöjda.. =)
intruder1400 skrev:
linusloev skrev:
intruder1400 skrev:Kan till läga att dottern har snålkört D5an på 0,48 på längre sträcka ;-)
Jag snålkör inte direkt :-)

0,48? då kör hon 50km i timmen. Dom äldre d5orna är riktigt törstiga alltså.. man lär upp och nosa på 3000-4000 mil om året för att man ska tjäna på att åka d5 istället för 2.5T om man bara räknar på förbrukning och skatt.
Nopp enligt skyltad hastighet !
163 hästarn är inte så törstig enligt fler

Ja jag var tvungen att kika upp det igår... Enligt papper så ska dom gå så billigt. Imponerande! :D
PetEri skrev:
alfabet skrev:
PetEri skrev:Vi har nu beslutat oss för att inte välja en Volvo som nästa familjebil. Av den enkla anledningen att dom är för trånga i kupén. Vi har nu tittat på en hel uppsjö av olika bilar och utrymmesmässigt så är det bara Skoda Superb och Caddy Maxi Life som har stuckit ut ur mängden, som bilar med lite bättre utrymme. Dock har dessa två inte heller vart tillräckligt bra. Men nu har vi provat en Subaru Outback och den har godkänna utrymmen, så att allt pekar på att vi kommer inhandla en sådan.
Jag själv var i valet och kvalet att köpa en outback. Grym 4-hjulsdrift på dessa bilar. Hade det inte varit för att dom är så förbannat fula så hade jag nog ägt en idag. Men ska inte säga att jag aldrig kommer att köpa en outback. Tycker att legacyn är snyggare i formen. Men hur som så tror jag att du kommer bli helnöjd med bilen. Tror dom flesta ägarna till outback/ Legacy är helnöjda med bilarna. Volvo och subarus fyrhjulsdrift går inte att jämföra. Kanske det blir en subaru vid nästa köp ändå :mrgreen:
Vet inte vilken Outback du tänker på, men det är generationen mellan 2010-2015 som jag siktar på. Och jag tycker dom ser ok ut, ok som familje kärra. =) Sen håller jag med om att Legacyn ser bättre ut. Det finns en Svensk statistik som säger att Subaru ägarna är väldigt nöjda. Är bara till att hoppas att jag blir en av dom nöjda.. =)
En 2015 outback diesel med automat har ja provat när en kollega fick låna den när hans bil var inne på service. Jävlar så fint den gick. Riktigt skön att köra.. å ja.. riktig konstant fyrhjulsdrift!
Men det som skiljer en del är komforten tycker jag... Jag sitter iaf bättre i en volvo :)
Hur som haver blir du förmodligen mycket nöjd med en outback! även fast det river lite i hjärtat att du bytt tankarna mot subaru istället för volvo ;)
Jag själv var i valet och kvalet att köpa en outback. Grym 4-hjulsdrift på dessa bilar. Hade det inte varit för att dom är så förbannat fula så hade jag nog ägt en idag. Men ska inte säga att jag aldrig kommer att köpa en outback. Tycker att legacyn är snyggare i formen. Men hur som så tror jag att du kommer bli helnöjd med bilen. Tror dom flesta ägarna till outback/ Legacy är helnöjda med bilarna. Volvo och subarus fyrhjulsdrift går inte att jämföra. Kanske det blir en subaru vid nästa köp ändå :mrgreen:[/quote]

Vet inte vilken Outback du tänker på, men det är generationen mellan 2010-2015 som jag siktar på. Och jag tycker dom ser ok ut, ok som familje kärra. =) Sen håller jag med om att Legacyn ser bättre ut. Det finns en Svensk statistik som säger att Subaru ägarna är väldigt nöjda. Är bara till att hoppas att jag blir en av dom nöjda.. =)[/quote]

En 2015 outback diesel med automat har ja provat när en kollega fick låna den när hans bil var inne på service. Jävlar så fint den gick. Riktigt skön att köra.. å ja.. riktig konstant fyrhjulsdrift!
Men det som skiljer en del är komforten tycker jag... Jag sitter iaf bättre i en volvo :)
Hur som haver blir du förmodligen mycket nöjd med en outback! även fast det river lite i hjärtat att du bytt tankarna mot subaru istället för volvo ;)[/quote]

Håller med om att man sitter bra i en Volvo. Synd att dom är så trånga bak! Jag kommer fortsätta ratta V70 när jag åker själv. Outbacken kommer bli familje bilen som barnstolarna sitter i.. Sen måste jag tillägga att jag tyckte man satt bra även i Outbacken, eller väldigt bra med tanke på att det är en Asiat.. =)
Vilka årsmodeller har du kikat på?
D5or går jävligt fint.. Men törstiga motorer för att vara diesel. Äckligt hög skatt.
tex en 07a d5 awd aut kostar 7200 om året i skatt och har en blandad för brukning på 0.85 l/milen
tex en 07a 2.5T awd aut kostar 3700 om året i skatt och har en blandad förbrukning på 11.1 l/milen
räknar på att bensinen kostar idag 13.44 och dieseln 13.54 enligt cirkel K.se
Hej!
Här vet jag inte om jag håller med dig om att det är extremt törstiga motorer.
Har en D5 -06 185hk Manuell, och när jag ligger och jobbpendlar 5mil dagligen, blandat motorväg/landsväg/stadskörning så snittar jag mellan 0,6 - 0,65 detta med dieselvärmare 2ggr/dagligen.
Ren motorväg så kommer vi utan större problem ner i 0,55.
skoda superben har grymt bra utrymme bak i baksäte ( haft en så i jobbet) man sitter som en kung i bak tyckr jag bra last utrymme med
passat skulle för mig gå bort pga deras rost problen eller ja galvningen är det ju som strular på dom
sen kan inte jag heller påstå d5 är så törstig ligger ofta under 0.6 med den då ligger jag på 80 där det är 80 90 där det är 90 ,mm min är en 07 d5 aut men vist skatten är inte billig men fan så underbar motor/låda
haft focus med psa motorn 2,0 tdci samma motor som i v50 ,mm å den var då ingen höjdare lät mkt man fick hålla benkoll på oljenivå ,mm hackade som skamm när den regenerade ,mm men ja det var ju en 07 så vet inte om dom e bättre senare årsmodeller men ändå//
farbrornilsson skrev:
Vilka årsmodeller har du kikat på?
D5or går jävligt fint.. Men törstiga motorer för att vara diesel. Äckligt hög skatt.
tex en 07a d5 awd aut kostar 7200 om året i skatt och har en blandad för brukning på 0.85 l/milen
tex en 07a 2.5T awd aut kostar 3700 om året i skatt och har en blandad förbrukning på 11.1 l/milen
räknar på att bensinen kostar idag 13.44 och dieseln 13.54 enligt cirkel K.se
Hej!
Här vet jag inte om jag håller med dig om att det är extremt törstiga motorer.
Har en D5 -06 185hk Manuell, och när jag ligger och jobbpendlar 5mil dagligen, blandat motorväg/landsväg/stadskörning så snittar jag mellan 0,6 - 0,65 detta med dieselvärmare 2ggr/dagligen.
Ren motorväg så kommer vi utan större problem ner i 0,55.
Vet inte ja.. Enligt papper ska den dra 0.76 blandat och 0.61 landsväg. Dvs måste det vara helt omöjligt att komma ner till 0.55 på motorväg. Om du inte kör 50/kmh då förstås!
Alla bilar jag ägt har det mer eller mindre varit som det står att den ska dra.
Men jag ska inte säga emot. Är det som du säger så är det så på din bil. Men det borde inte vara så ;)
mange38 skrev:skoda superben har grymt bra utrymme bak i baksäte ( haft en så i jobbet) man sitter som en kung i bak tyckr jag bra last utrymme med
passat skulle för mig gå bort pga deras rost problen eller ja galvningen är det ju som strular på dom
sen kan inte jag heller påstå d5 är så törstig ligger ofta under 0.6 med den då ligger jag på 80 där det är 80 90 där det är 90 ,mm min är en 07 d5 aut men vist skatten är inte billig men fan så underbar motor/låda
haft focus med psa motorn 2,0 tdci samma motor som i v50 ,mm å den var då ingen höjdare lät mkt man fick hålla benkoll på oljenivå ,mm hackade som skamm när den regenerade ,mm men ja det var ju en 07 så vet inte om dom e bättre senare årsmodeller men ändå//

Det är klart du håller dig på 0.6 om du bara åker landsväg. Men återställer du inte medelförbrukningsmätaren på 12 månader så kommer du ha en medel på 0.76 minst.. totalt på hela året.. om man åker som dom flesta gör. Blandat :)

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]