Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
KrilleW skrev:Min personliga gissning är att VW Passat(Alltrack) är en framtida vanlig syn.
Säkerligen. Dock är det väl ganska uttalat att Polisen (och liknande myndigheter) inte bör hålla sig till endast en modell eller ett märke. Detta för att inte bli för sårbara om t ex en tillverkare meddelar körförbud på en modell/motor/etc eller går i konkurs (risk för brist på reservdelar, m.m.).

Det var ju t ex först när SAAB försvann som VW, Merca, m. fl på allvar började bli vanliga som radiobilar, eftersom man inte ville ersätta allt med Volvo.

Med det sagt ska det bli spännande att se vad den framtida mixen blir.
av KrilleW
Linqid skrev:
KrilleW skrev:Min personliga gissning är att VW Passat(Alltrack) är en framtida vanlig syn.
Säkerligen. Dock är det väl ganska uttalat att Polisen (och liknande myndigheter) inte bör hålla sig till endast en modell eller ett märke. Detta för att inte bli för sårbara om t ex en tillverkare meddelar körförbud på en modell/motor/etc eller går i konkurs (risk för brist på reservdelar, m.m.).

Det var ju t ex först när SAAB försvann som VW, Merca, m. fl på allvar började bli vanliga som radiobilar, eftersom man inte ville ersätta allt med Volvo.

Njae, att det blir brist på reservdelar är ju ingen större risk, vi har fortfarande väldigt mycket Saab, framförallt civila bilar och det kommer inte bli svårt på bra många år att få tag i reservdelar till dom.

Anledningen till att det började köpas in VW, BMW, merca etc. när Saab gick i stöpet var för att pröva sig fram. Det har inte skrivits något större avtal med något bilmärke efteråt och det är fortfarande mycket oklart vad man kommer välja. Både Mercedes och BMW är omtyckta men inget som finns i större utsträckning idag. Troligtvis inte framöver heller. Jag tror inte heller det kommer bli någon större mix av nya märken. Vilka bilar som köps in förhandlas fram lokalt.
av perhall
E350 CDI måste ju också vara en bra polisbil. Jätterymlig, robust, håller länge, bra andrahandsvärde, kraftig motor, bra fyrhjulsdrift...
av KrilleW
Ja, det finns ju MB E250 CDI 4-Matic i myndigheten redan och dom få som har den är relativt nöjda.
Största bristerna är dock att bromsarna inte riktigt pallar med och att den har för låg markfrigång.

Andrahandsvärdet torde vara mindre viktig egenskap för polisen. Dessutom har jag svårt att se att det skulle vara bra iom att det är just en f d polisbil ;)
av perhall
KrilleW skrev:Ja, det finns ju MB E250 CDI 4-Matic i myndigheten redan och dom få som har den är relativt nöjda.
Största bristerna är dock att bromsarna inte riktigt pallar med och att den har för låg markfrigång.

Andrahandsvärdet torde vara mindre viktig egenskap för polisen. Dessutom har jag svårt att se att det skulle vara bra iom att det är just en f d polisbil ;)
Aha, 250 också alltså, här i Stockholm har jag bara sett 350.

Sant om andrahandsvärdet. Om en ny XC70 kostar 400, en E350 500 och en Passat 330 så återspeglas det i andrahandsvärdet men i kronor blir det ingen stor skillnad, särskilt som Merca och Volvo är betydligt bättre.

Känner Taxi Stockholm-folk. En V70 efter 30 000 mil 3 år är värd ca 90 000 och är fräsch, en merca 120-130, ännu lite fräschare, en passat är då värd 40 och risig... antar att samma samband gäller för polisen...
av KrilleW
perhall skrev:
KrilleW skrev:Ja, det finns ju MB E250 CDI 4-Matic i myndigheten redan och dom få som har den är relativt nöjda.

Aha, 250 också alltså, här i Stockholm har jag bara sett 350.

Sant om andrahandsvärdet. Om en ny XC70 kostar 400, en E350 500 och en Passat 330 så återspeglas det i andrahandsvärdet men i kronor blir det ingen stor skillnad, särskilt som Merca och Volvo är betydligt bättre.

Känner Taxi Stockholm-folk. En V70 efter 30 000 mil 3 år är värd ca 90 000 och är fräsch, en merca 120-130, ännu lite fräschare, en passat är då värd 40 och risig... antar att samma samband gäller för polisen...

Menade 350, får skylla på mina korvfingrar ;)

Polisbilar brukar rulla 6-7 år innan dom säljs, civila bilar ännu längre. Med tanke på skicket dom är i när dom säljs så är dom inte värda många kronor oavsett märke. Ska jag vara ärlig så förstår jag mig inte på folk som köper f d polisbilar öht. Polisen byter ju inte ut sina bilar för att det är trevligt med bytt, utan man byter bilen när den är helt slut. Dessutom får man fula hål överallt efter utrustning som radio, blåljus och dylikt. På det så har folk kissat, bajsat, kräkts och blodat ned bilen. Och de ~30,000 milen bilen har gått är ju hälften av dom väldigt påfrestande mil med kallstarter där man kör fullt ös direkt.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
En MB E350 är dubbla priset mot en XC70 vad jag förstår det som. Plus sviindyra delar om det går sönder och dessutom betydligt sämre hållbarhet.
av Linqid
KrilleW skrev:
Linqid skrev:

Njae, att det blir brist på reservdelar är ju ingen större risk, vi har fortfarande väldigt mycket Saab, framförallt civila bilar och det kommer inte bli svårt på bra många år att få tag i reservdelar till dom.

Anledningen till att det började köpas in VW, BMW, merca etc. när Saab gick i stöpet var för att pröva sig fram. Det har inte skrivits något större avtal med något bilmärke efteråt och det är fortfarande mycket oklart vad man kommer välja. Både Mercedes och BMW är omtyckta men inget som finns i större utsträckning idag. Troligtvis inte framöver heller. Jag tror inte heller det kommer bli någon större mix av nya märken. Vilka bilar som köps in förhandlas fram lokalt.
Nej, det är väl inget stor risk i detta fallet med tanke på de krav som finns (och efterfrågan), men det är oavsett vilket en faktor bland många andra.

Nej, någon stor mix tror inte jag på heller. Men jag vet att polisen uttalat sa, i samband med att alla Saab:ar skulle ersättas, att man var tvungna att hitta ett komplement till Volvo eftersom myndigheten inte vill lägga alla ägg i en korg.

Detta är väl ett bra exempel på varför: http://teknikensvarld.se/116-volvo-poli ... st-263126/
av KrilleW
XC90_Executive skrev:En MB E350 är dubbla priset mot en XC70 vad jag förstår det som. Plus sviindyra delar om det går sönder och dessutom betydligt sämre hållbarhet.
Ja, en XC70 kostar runt 550,000kr, en Merca 1 miljon. VW-bussarna kostar också strax över miljonen beroende på variant.
En Passat 3.6 V6 300hk civil kostade runt 800. Mycket av priset på Volvo beror troligtvis på kvantiteten och att Volvo bygger om bilarna själs utan mellanhand.
av perhall
XC90_Executive skrev:En MB E350 är dubbla priset mot en XC70 vad jag förstår det som. Plus sviindyra delar om det går sönder och dessutom betydligt sämre hållbarhet.
Dubbla priset kanske det är i polisutförande, jag tror dock inte att polisen köpt den utan rabatt.

Vad som däremot inte stämmer är att delarna är svindyra jämfört med Volvo och att hållbarheten är betydligt sämre.

Volvo har ju haft problem med både motorer och lådor i D5. Enligt DEKRA så håller båda ungefär samma kvalitet... och E-klass brukar i längden visa sig vara en slitvarg...
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 22

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]