Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mor och far har bytt topplockspackning på deras 2,4D -10.
Många 5-cylindriga dieslar av den årsmodellen som haft problem med dålig topplockspackning. Tydligen något problem i produktionen i Skövde.
17.000-18.000 kr gick det på, fristående verkstad.
Ingen vitrök i avgaserna, ingen vatten i oljan. Kylvätskan sjönk när motorn svalnade, topp och block svalnar i lite olika takt och packningen klarade inte att hålla tätt.
MarcusJ skrev: Kylvätskan sjönk när motorn svalnade,
Ursäkta en okunnig men ska inte kylvätskan sjunka när motorn svalnar? Den expanderar ju en del när motorn blir varm....
Om topplockspackningen är dålig, hur mycket minskar nivån i burken? Både i min egen 11:a och den D4 Classic jag har i jobbet minskar nivån något men inte så man får fylla på mellan service.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Sceptic skrev:
MarcusJ skrev: Kylvätskan sjönk när motorn svalnade,
Ursäkta en okunnig men ska inte kylvätskan sjunka när motorn svalnar? Den expanderar ju en del när motorn blir varm....
Om topplockspackningen är dålig, hur mycket minskar nivån i burken? Både i min egen 11:a och den D4 Classic jag har i jobbet minskar nivån något men inte så man får fylla på mellan service.
Sjönk, som i "slurp, nu blir det tomt".
Volvo bytte toppackning mm på min och det landade på 23k har jag för mig (bytte remmarna med) 9000 mil...
Och nej man behöver inte lyfta ur motorn.
Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]