- tis 22 nov 2016, 07:40
#1127285
Hej.
Jag har en 745 -91 som andrabil, import från tyskland med B200F och LH 2.4 insprut. M47 låda.
Problemet är att den är extremt trött, går ryckigt och drar mycket soppa. Landsväg, lugn körning så drar den 1L/milen. Jag är van vid att 740 går billigt landsväg, min förra -90 gick utan problem att köra på 0,7-0,8.
När den är kall så baktänder den ur insuget när man gasar lite mer än normalt. Annars tycker jag den går bättre kall än varm. När den är varm så ligger tomgången på max 500rpm och motorn ruskar väldigt på tomgång. Låter som att den blöddrar/missar på tomgång, håller man handen en bit från slutröret så "smattrar" avgaserna, typ som att den missar på någon cylinder. Ibland vid kallstart så tjuvstannar den strax efter att man startat.
Hade fina avgasvärden på besiktningen för någon månad sen.
Har bytt:
Lambdasond
LMM
Insugspackning
Tändstift, kablar
Styrbox till sprutet
Bränslefilter
Rengjort tomgångsmotor och gasspjäll
Kollat kamremmen och den har inte kuggat över
Slangen mellan LMM och insug är bytt till en som är garanterat hel.
Luftfilter
Den verkar gå på alla burkar dessutom, har ryckt spridarkontakterna cylinder för cylinder och den går märkbart sämre.
Har slut på idéer :| Någon som har något tips?
Jag har en 745 -91 som andrabil, import från tyskland med B200F och LH 2.4 insprut. M47 låda.
Problemet är att den är extremt trött, går ryckigt och drar mycket soppa. Landsväg, lugn körning så drar den 1L/milen. Jag är van vid att 740 går billigt landsväg, min förra -90 gick utan problem att köra på 0,7-0,8.
När den är kall så baktänder den ur insuget när man gasar lite mer än normalt. Annars tycker jag den går bättre kall än varm. När den är varm så ligger tomgången på max 500rpm och motorn ruskar väldigt på tomgång. Låter som att den blöddrar/missar på tomgång, håller man handen en bit från slutröret så "smattrar" avgaserna, typ som att den missar på någon cylinder. Ibland vid kallstart så tjuvstannar den strax efter att man startat.
Hade fina avgasvärden på besiktningen för någon månad sen.
Har bytt:
Lambdasond
LMM
Insugspackning
Tändstift, kablar
Styrbox till sprutet
Bränslefilter
Rengjort tomgångsmotor och gasspjäll
Kollat kamremmen och den har inte kuggat över
Slangen mellan LMM och insug är bytt till en som är garanterat hel.
Luftfilter
Den verkar gå på alla burkar dessutom, har ryckt spridarkontakterna cylinder för cylinder och den går märkbart sämre.
Har slut på idéer :| Någon som har något tips?