Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
intruder1400 skrev:Hade de vart jag !
Vea motorn D3 eller D4 !
Dessa är ju skatte fri 5 år
D2 kommer inte jag välja pga den är hemsk trött o soppa förbrukningen vart lite väl hög för en så trött motor
I de årsmodeller TS tittar på (2012-2014) har D3 och D4 inte VEA-motor utan den gamla femcylindriga 2-litersmotorn. D4 med VEA-motor kom först i slutet av modellåret 2014 och D3 med VEA-motor fanns inte förrän i årsmodell 2016.
av Gourmand
Det är märkligt att så fort en trådskapare bestämt sig för en V70 med det med den utmärkta D2-motorn, så haglar inläggen om varför trådskaparen ska välja ett annat alternativ och då med fokus på motorstarkare alternativ. Trådskaparen hade en fråga som gällde förbrukningen på D2:an och inget annat.
Endast ett fåtal svarade på frågan, utan började istället att prata om helt andra saker, med tonvikt på personliga preferenser med uttryck som "otroligt slö", "inte stirra sig blind på förbrukningen" osv. Det är ju bara trams och av den anledningen så uppmanar jag trådskaparen att strunta i detta.
V70 med D2-motorn är naturligtvis det mest totalekonomiska valet om man ska köpa en V70 av de årsmodeller som är intressanta för ts. Dessa bilar har sålts i mängder och de flesta har sannolikt varit nöjda med både bilen och dess prestanda.
Som en liten passus: När de nya s.k. VEA-motorerna skrotats ut, pga oljetörst och spruckna motorblock, så kommer merparten av de nu rullande V70-bilarna med D2-motorn sannolikt rulla vidare många år och tusentals mil
av andersuw
Gourmand skrev:Endast ett fåtal svarade på frågan, utan började istället att prata om helt andra saker, med tonvikt på personliga preferenser med uttryck som "otroligt slö", "inte stirra sig blind på förbrukningen" osv. Det är ju bara trams och av den anledningen så uppmanar jag trådskaparen att strunta i detta.
Jag tycker alls inte det är fel att påpeka att i en tråd som detta påpeka att den faktiska bränsleförbrukningen bara är en del av totalkalkylen och vilka andra faktorer man därutöver bör titta på. Sedan bör förstås de som kan också försöka besvara TS fråga men det har ju flera också gjort. Inte heller tycker jag det är fel att förmedla personliga intryck som gäller körupplevelsen, särskilt som TS uppenbarligen överväger motorstarkare alternativ än D2. Att sådana intryck inte kan göra anspråk på att vara annat än subjektiva förstår säkert TS.
Gourmand skrev:När de nya s.k. VEA-motorerna skrotats ut, pga oljetörst och spruckna motorblock, så kommer merparten av de nu rullande V70-bilarna med D2-motorn sannolikt rulla vidare många år och tusentals mil
Jaså. Och vilka belägg för den hypotesen vill du peka på?
av Gourmand
Jaså. Och vilka belägg för den hypotesen vill du peka på?

Om du regelbundet följer detta forum, så hittar du svaret i en annan tråd. Oljetörsten vittnar flera om i denna tråd, nog så allvarligt. Men, att blocket spruckit i cylindrarna slår nog det mesta jag hört talas om. Nu är jag osäker på om det är lösa foder, men det tvivlar jag på. Utöver detta, så har en Bilia-anställd som är medlem i samma märkesklubb som jag, vittnat om motorras på just de nya VEA-motorerna. För mig har dessa uppgifter en viss tyngd.
av andersuw
Gourmand skrev:Om du regelbundet följer detta forum, så hittar du svaret i en annan tråd. Oljetörsten vittnar flera om i denna tråd, nog så allvarligt. Men, att blocket spruckit i cylindrarna slår nog det mesta jag hört talas om. Nu är jag osäker på om det är lösa foder, men det tvivlar jag på. Utöver detta, så har en Bilia-anställd som är medlem i samma märkesklubb som jag, vittnat om motorras på just de nya VEA-motorerna. För mig har dessa uppgifter en viss tyngd.
Länk till den eller de trådar där jag enligt din uppfattning hittar svaret tack!

Vad beträffar sprucket block har jag sett en (och endast en) rapport om detta på detta forum, det vill säga den här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=130509

Ett enda fall är, som jag hoppas du förstår, inte ett tecken på att det föreligger något systematiskt fel på vare sig konstruktion eller produktion överhuvudtaget. Den synnerligen erfarne och uppriktige verkmästare hos Upplands Motor i Uppsala som jag känner sedan många år och som jag haft förmånen att prata med en god stund rörande erfarenheterna av VEA-motorerna hade bara gott att säga om dem. Den enda plumpen i protokollet så här långt var enligt honom de problem med EGR-ventilen på tidiga exemplar av dieselmotorerna som åtgärdats genom komponentbyten och modifierad mjukvara.
av Gourmand
Bra att du hittade länken. Om du läser den, så framkommer det att det inte är det enda exemplet. Ett s.k. talande exempel, och detta på ett bilforum som ytterst få Volvo-ägare överhuvudtaget känner till och än mindre läser eller skriver på.
Senast redigerad av 1 Gourmand, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Gourmand skrev:Bra att du hittade länken.
Mindre bra att du inte hittade den/de länkar jag efterfrågade.
Gourmand skrev:Om du läser den, så framkommer det att det inte är det enda exemplet.
Alltså två. Än sedan?
Gourmand skrev:Ett s.k. talande exempel och detta på ett bilforum, som ytterst få Volvo-ägare överhuvudtaget känner till och än mindre läser eller skriver på.
Talande blir exemplet först när det exemplifierar något annat än enbart sig själv. Som exempelvis när det gäller det här problemet med bilar bestyckade med PSA-motor:

http://www.vibilagare.se/reportage/volv ... fard-36781
av Leafs
andersuw skrev:
Gourmand skrev:Bra att du hittade länken.
Mindre bra att du inte hittade den/de länkar jag efterfrågade.
Gourmand skrev:Om du läser den, så framkommer det att det inte är det enda exemplet.
Alltså två. Än sedan?
Gourmand skrev:Ett s.k. talande exempel och detta på ett bilforum, som ytterst få Volvo-ägare överhuvudtaget känner till och än mindre läser eller skriver på.
Talande blir exemplet först när det exemplifierar något annat än enbart sig själv. Som exempelvis när det gäller det här problemet med bilar bestyckade med PSA-motor:

http://www.vibilagare.se/reportage/volv ... fard-36781
Totalt irrelevant för denna tråd. Trådskaparen pratar om en D2. Dessa har regenererande partikelfilter och inget behov av additiv. Helt annan motor än i din länk. En drivE 2012 och nyare har också regenererande partikelfilter och kan ej heller på något sätt jämföras med en 2.0D som fanns i tidigare årsmodeller och även i V50.
av Leafs
...och för att nämna något om VEA motorer. Jodå, jag har förstahandsinfo från en Volvo-PST att det förekommer ras på VEA-motorer. Inte helt ovanligt i relation till hur många motorer som snurrar på vägarna hittills.

Det handlar främst om motorer med högst uttag, d.v.s. D4 och D5. Han visste inget fall med D2 eller D3. Med tanke på att sanslöst många av "VEA-bilarna" som har sålts har D4 så blir det intressant att följa utvecklingen...
av Gourmand
Talande betyder i detta sammanhang följande; trots att en knapp mätbar andel av Volvoägarna känner till detta bilforum så nämns två exempel på totalhavererade, nykonstruerade VEA-motorer och en verkstad som hävdar att det inte är första gången.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]