Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Virreger
Behöver råd och hjälp. Har en v70 ll d5. Modell år 2010.Måste fylla på kylarvätska av och till. Lämnade in den på bilia i västerås. De gjorde en felsökning och sade att det kunde bero på 1. Spricka motorblock. 2. Topplocks packning 3. Dåligt topplock.De ville ha 38.000 för att ta ut motorn för o titta på vad felet beror på. De sade oxå att det var ett högt tryck. Har ngn varit med om detta? Är det rimligt att ta detta pris för att bara titta?
Nä 38000 bara för att titta efter vad det är för fel skulle jag inte betala. Det låter som rena rövarpriset. Dessutom borde de inte behöva plocka ur motorn för att ställa slutlig diagnos. Innan man låter någon verkstad gå vidare med detta bör man ha en idé om priset för reparation (vilket förstås kan vara flera olika priser beroende på vad felet visar sig vara). Motorbyte skulle kunna bli aktuellt om det är spricka i blocket. Hör med annan verkstad och kolla dina försäkringar. Hur långt har bilen gått? Har du maskinskadeförsäkring kvar?
Bilen närmar sig 28.000 mil. Ja jag tycker oxå det är rövarpriset. Är det så svårt o kolla en topplockspackning? Måste man plocka ut motorn för det. Vet onte om det är värt o byta motor. När den gått så långt..el vad tycker ni?
Ja vid 28000 mil kan man tyvärr inte räkna med någon hjälp från maskinskadeförsäkring. Och med det miltalet måste man förstås börja räkna på reparationskostnaden i förhållande till vad bilen är värd. Att byta motor kan dock kanske fortfarande vara idé, givetvis då byte till en begagnad, gärna en som inte gått särskilt långt förstås. Har aldrig hört talas om att man måste lyfta ur motorn ur bilen för att kolla om topplock eller topplockspackning är hel. Din utmaning just nu är nog att hitta en verkstad som vet vad de gör, som man kan lita på och som ändå inte tar orimligt betalt.
Har ingen omedelbar kläm på vad en V70 D5 2010 med din körsträcka kan vara värd. Men kika lite på Blocket e.dyl. så får du en ungefärlig uppfattning. Sedan hänger det väl en del på vad dina framtidsplaner för bilen var innan detta hände, om du hade räknat med att ha den kvar ett bra tag till, om du trivs med den, om den är i bra skick bortsett från problemet med motorkylningen o.s.v.
Virreger skrev:Behöver råd och hjälp. Har en v70 ll d5. Modell år 2010.Måste fylla på kylarvätska av och till. Lämnade in den på bilia i västerås. De gjorde en felsökning och sade att det kunde bero på 1. Spricka motorblock. 2. Topplocks packning 3. Dåligt topplock.De ville ha 38.000 för att ta ut motorn för o titta på vad felet beror på. De sade oxå att det var ett högt tryck. Har ngn varit med om detta? Är det rimligt att ta detta pris för att bara titta?
Kan vara topplocket och/eller packningen, då kan kompressionen ta den vägen och öka trycket i kylsystemet, men det borde vitröka lite om avgaserna.
Dom flesta verkstäder kan provtrycka kylsystem utan att plocka ur motorer och till betydligt lägre pris.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av falcon
jag hade in min bil för byte av topplockpackning + termostat det gick på 21400kr i går.
tydligen så kan det gå rätt illa om bilen går förlänge med trasig packning = byte av cylinderfoder samt ev nytt topplock :( .
jag märkte inget på bilen den gick som vanligt.
hör med en annan volvo verkstad ex örebro eller enköping.

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? […]

Elpriset

50W och 300W vid optimala förhållanden[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]