Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av David0001
#1115128
Tjena var ute ock körde igår och skulle växla ner till 2an och då blev kopplingspedalen helt slapp och kunde inte koppla nånting, stannade bilen och det ranns fullt led olja på marken. Min fråga är om det kan vara slavcylindern som är paj? Ska med bilen imorn och kolla på lyften med några mer kunniga då jag inte kan så mycket menn om det är slaven är det bara och byta den då? Och hur gör man med kopplingsolja eller va det va som rann på marken? Tacksam för svar mvh
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1115153
Antingen slavcylinder eller slangen och de är broms olja i så fall .. borde räcka med att byta packningar i cylindern om den är felet
av David0001
#1115160
robinb3rgsten skrev:Antingen slavcylinder eller slangen och de är broms olja i så fall .. borde räcka med att byta packningar i cylindern om den är felet
Hur fyller man på de då? Å måste man lufta å sånt för allt ha ju typ runnit ut
av Yaniz
#1115401
David0001 skrev:Tjena var ute ock körde igår och skulle växla ner till 2an och då blev kopplingspedalen helt slapp och kunde inte koppla nånting, stannade bilen och det ranns fullt led olja på marken. Min fråga är om det kan vara slavcylindern som är paj? Ska med bilen imorn och kolla på lyften med några mer kunniga då jag inte kan så mycket menn om det är slaven är det bara och byta den då? Och hur gör man med kopplingsolja eller va det va som rann på marken? Tacksam för svar mvh
Du menar alltså att kopplingspedalen inte fjädrar tillbaka till utgångsläget så du därmed inte kan frikoppla och växla utan fick bogsera hem bilen? Något liknande hände mig för några år sedan. Fästet (brustet fästöra) för kopplingscylindern hade spruckit och lossnat så att kopplingscylindern hängde fritt och kopplingspedalen var slapp oförmögen att frikoppla. Skulle kosta mellan 6-8.000 kr på Volvo att åtgärda (kopplingshuset med fäste (fästöra) för kopplingscylindern skulle behöva bytas), men jag löste det elegant och billigt till en kostnad om några hundralappar. Du har dock upptäckt ett läckage, vilket inte var fallet i min situation.
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1115404
Yaniz skrev:Du menar alltså att kopplingspedalen inte fjädrade tillbaka till utgångsläget så du därmed inte kunde frikoppla och växla utan fick bogsera hem bilen?
Det går alldeles utmärkt att köra utan att det går att frikoppla. Kräver lite mer planering av körningen och lite kunskap om hur man ska göra. Det underlättar om man någon gång har kört en bil med helt osynkad växellåda. Principen är densamma, anpassning av motorvarv och liknande. Skillnaden är att är man helt utan koppling, får man starta motorn med växel i. Det kan vara ett äventyr i sig.....
av Yaniz
#1115407
lennarte skrev:
Yaniz skrev:Du menar alltså att kopplingspedalen inte fjädrade tillbaka till utgångsläget så du därmed inte kunde frikoppla och växla utan fick bogsera hem bilen?
Det går alldeles utmärkt att köra utan att det går att frikoppla. Kräver lite mer planering av körningen och lite kunskap om hur man ska göra. Det underlättar om man någon gång har kört en bil med helt osynkad växellåda. Principen är densamma, anpassning av motorvarv och liknande. Skillnaden är att är man helt utan koppling, får man starta motorn med växel i. Det kan vara ett äventyr i sig.....
Intressant! Lennart, du får gärna i detalj redogöra för hur man lämpligast startar och kör utan att frikoppla. Kan vara bra att veta vid obrukbar kopplingspedal för att ta sig till närmaste verkstad (och däremd slippa vänta på bärgare).
av JOLOF15
#1126979
Yaniz skrev:........
Intressant! Lennart, du får gärna i detalj redogöra för hur man lämpligast startar och kör utan att frikoppla. Kan vara bra att veta vid obrukbar kopplingspedal för att ta sig till närmaste verkstad (och däremd slippa vänta på bärgare).
Ser att Din fråga inte besvarats. Så här brukar jag göra:
1. Starta och varmkör motorn med vx i friläge.
2. Stäng av motorn.
3. Lägg i vx, f eller b efter behov. Om det är svårt med stillastående motor. Prova strax innan motorn helt rullat ut. Men en fot på bromsen!
4. Starta motorn. Med vald vx fortfarande i. Har Du skapligt batteri går motorn igång och bilen börjar rulla direkt. Beredd med broms och tändningsnyckel!
5. Stoppa genom att stänga av tändning.
6. Behöver Du köra längre sträckor går det att växla upp och ner på samma sätt som innan vi fick synkronisering: anpassa motorvarv och lirka försiktigt. Ibland får man börja om från början.
7. Lite äventyrligt för oss ovana. Men det funkar. Vid snabba stopp brukar det oftast gå att få i friläge och bromsa.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1127026
JOLOF15 skrev:Ser att Din fråga inte besvarats. Så här brukar jag göra:
Han ville ha svar på mail, så jag skickade honom ungefär samma som du skrev till honom. Men man undrar ju hur det gick.....
av Yaniz
#1127856
lennarte skrev:
JOLOF15 skrev:Ser att Din fråga inte besvarats. Så här brukar jag göra:
Han ville ha svar på mail, så jag skickade honom ungefär samma som du skrev till honom. Men man undrar ju hur det gick.....
Ja, det stämmer. Tack för ditt mejl, Lennart. Ska öva på min gamla 940 -92:a, men den är avställd för tillfället. Behöver göras lite svetsjobb innan den ska på besiktning igen.
av Yaniz
#1128053
JOLOF15 skrev:
Yaniz skrev:........
Intressant! Lennart, du får gärna i detalj redogöra för hur man lämpligast startar och kör utan att frikoppla. Kan vara bra att veta vid obrukbar kopplingspedal för att ta sig till närmaste verkstad (och däremd slippa vänta på bärgare).
Ser att Din fråga inte besvarats. Så här brukar jag göra:
1. Starta och varmkör motorn med vx i friläge.
2. Stäng av motorn.
3. Lägg i vx, f eller b efter behov. Om det är svårt med stillastående motor. Prova strax innan motorn helt rullat ut. Men en fot på bromsen!
4. Starta motorn. Med vald vx fortfarande i. Har Du skapligt batteri går motorn igång och bilen börjar rulla direkt. Beredd med broms och tändningsnyckel!
5. Stoppa genom att stänga av tändning.
6. Behöver Du köra längre sträckor går det att växla upp och ner på samma sätt som innan vi fick synkronisering: anpassa motorvarv och lirka försiktigt. Ibland får man börja om från början.
7. Lite äventyrligt för oss ovana. Men det funkar. Vid snabba stopp brukar det oftast gå att få i friläge och bromsa.
Tack för beskrivningen av tillvägagångssättet. Ska prova med min gamla 940 när den är klar för besiktning (ett och annat behöver åtgärdas). Misstänker att det kommer att rassla i lådan rejält. Hoppas den håller.
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.