Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lindfors
Är fundersam över om min klimatanläggning fungerar som den ska.

När bilen börjar bli varm så börjar alltid fläkten låta mycket mer på passagerarsidan.
kör klimatanläggningen på auto.
Jag kan inte direkt säga att det blåser mer på den sidan men ljudet från fläkten låter betydligt mer på den sidan.

Ska det vara så? Är det någon form av smart styrning som vill rikta bort fläktljudet från förarmijön eller helt enkelt fel på bilen? :P
Användarvisningsbild
av apersson850
Det finns bara en fläkt för kupéutrymmet. Men den sitter monterad så att motorn sitter mot passagerarsidan, även om själva fläkten sitter ungefär mitt i bilen.
Är det nu, så här års, som du hör detta? Du skriver när bilen blir varm, men jag antar du menar motorn då, inte kupén? På vintern sätter ju fläkten fart när motorn fått upp lite värme, för att värma kupén. Men på sommaren är det tvärt om, då sätter fläkten fart direkt när bilen är varm (i kupén), för att kyla ner den. Fläkten hörs förstås mest under uppvärmnings- resp. nedkylningsfaserna.
av lindfors
Jag upplever alltså att det låter som att fläkten blåser betydligt mer på passagerarsidan än förarsidan när motorn börjar bli varm.
Dock känns inte detta när man sätter handen för utblåset utan det är endast en ljudmässigt fenomen.

något spjäll som har hängt sig?
Transmissionsolja till M66

Hej, Frågan gäller en v70 2011, D3, ma[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]