Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köper man begagnat, och nu finns ju i praktiken inget annat när det gäller V70/XC70, då har man värdeminskningen med sig istället för mot sig.
Om en dyrare bil är lika mycket dyrare även som begagnad är det dock inte värdeminskningen det skiljer på, det är kapitalkostnaden. Som i dagens läge är rätt låg.

Det jag försökte påpeka är att om man ska hålla nere kostnaden är inte just bränsleförbrukningen det första man ska fundera på, även om den naturligtvis påverkar. Speciellt om man har kort körsträcka varje år gör bränslet mindre än man kanske tror.
Billigare bil och lägre förbrukning är förstås svårt att slå... Uppfyller bilen även övriga krav man kan ha är det bara att slå till!
av peos99
Min V70 D2 -14 drar 0,54-0,55 l/mil vid blandad körning. Mätt både vid pump och enligt färddatorn så på min bil stämmer den.
Ungefär samma vid landsvägskörning, det blir ingen större skillnad.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag hade en V70 -13 D3 och den drog 0.6l/mil i snitt under dom åren jag hade den. Mycket motorgskörning och stadstrafik... Hade några tankar med ner under 0.55l/mil också, men då hade jag blandat upp med lite landsvägskörning. :)

Jag skulle inte fästa sån stor vikt vid D2 eller D3.. Den lilla skillnaden i förbrukning gör inte många kronor per år. Vill du ha låg förbrukning är det enda effektiva sättet att minska farten. 90km/h på motorvägen och du kan komma ner rejält. Betydligt effektivare än att välja D2 framför D3 eller D4.

Värdeminskning är stor även på en begagnad bil.. Om den är skapligt ny. Du får räkna med att om du köper en 3 år gammal bil för kanske 180k så är den värd under 100k efter 3 års ägande. Där har du en "kostnad" på ca 2500kr/månad.
Användarvisningsbild
av joel80
Letar man begagnad kan det vara vettigare att kolla lite bredare för att hitta en bil i gott skick med skapligt få mil. Alltså vad jag menar är att om du inte låser dig på D2 utan även letar D3 och D4 så kanske du hittar en bil i din smak lättare. :)

Hur långt kör du per år förresten?
Användarvisningsbild
av MartinS
På dessa årsmodeller är det ändå rätt stor skillnad i motorkonstruktion vilket man skall vara medveten om. D3 och D4 är ju en fem-cyl 2-litrare medans D2 är en fyrcyl 1.6:a. Vid måttlig fart bör det gå att köra ganska mycket snålare med D2:an.

Men Stefan har absolut rätt, räkna på vad dessa deciliter verkligen kostar dig om året, kör du måttliga mil är det ingen större skillnad vid totalen med en deciliter eller två.

Däremot är ju D2:orna över lag oftast avsevärt billigare i inköp som begagnade, så det kan säkert vara en bra affär med en D2:a, men stirra dig inte blind.
av Gourmand
D2-motorn är en utmärkt motor för vardagskörning. Denna PSA-motor har, som alla andra PSA-dieslar, långsiktig hållbarhet. Att man på ett bilforum som detta, alltid rekommenderas att välja en motorstarkare version är mer regel än undantag. Strunta i detta ! När det gäller D2-versionen av V70, så är den det mest totalekonomiska valet. Man behöver inte "räkna hem" en diesel när det gäller denna version i och med att bilen har låg fordonsskatt och även i övrigt har låga driftkostnader och har redan haft sin största värdeminskning. Även om du endast kör 1000 mil om året, blir ju en D2 märkbart billigare att äga än de motorstarkare versionerna. Om du inte enbart kör korta sträckor, vilket dieselmotorer ej mår bra av i längden, är D2 det smartaste valet.
Hade de vart jag !
Vea motorn D3 eller D4 !
Dessa är ju skatte fri 5 år
D2 kommer inte jag välja pga den är hemsk trött o soppa förbrukningen vart lite väl hög för en så trött motor
av Lövet
Så enkel är inte matematiken. Om du köper en D2 vid säg 10.000 mil och säljer den vid 15.000 mil kommer den vara dyrare än D3,D4,D5 pga högre servicekostnader. Gäller att göra hela uträkningen och inte bara fokusera på 1dl lägre förbrukning.
av andersuw
Gourmand skrev:Om du inte enbart kör korta sträckor, vilket dieselmotorer ej mår bra av i längden, är D2 det smartaste valet.
Såvitt jag vet mår inte dieselmotorer i sig sämre än bensinmotorer av kortsträckekörning. Partikelfiltret kanske gör det men det hänger på konstruktionen. På den V70 D4 -15 med VEA-motor som jag köpte förra hösten är filtret självrenande och bilen säger själv till om filtret håller på att täppas igen och bilen därför behöver köras ett tag med varm motor för att bränna ur filtret. Den har hittills aldrig sagt till om det trots att jag under vinterhalvåret nästan enbart kör korta sträckor.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Ventilspelet blev bra,hade nog missat rätt l&[…]

Hur hade ni gjort? Valt det billigaste av de stor[…]

Köpråd xc60 2017

Kan man inte fixa app-kontakten med sin telefon so[…]

om du har -88 modell så lär det inte s[…]