Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HenrikAndersson
Hej!
Behöver hjälp med ett sjukt irriterande problem i min v60, -15.
Från kupefläkten hörs ett högfrekvent visslande ljud.. hörs mest om reglaget är på nivå6-8 och det kvittar om det blåser mot rutan, kropp eller fötter.. När den är på autoklimat så kommer ljudet och försvinner ibland beroende på hur mkt det blåser. Har provat att stänga av ac men låter likadant. Firman har bytt fläkten men utan resultat..

Ljudet låter nästa som att ett spjäll bildar ett högt ljud som fladdrar..

Nån som har en idè? blir galen av ljudet.

Med vänlig hälsning Henrik
av linnnet
Glöm nedanstående. Missade den lilja detaljen att fläkten visst var bytt :oops:
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Klassiskt problem på V60 och XC60 enligt min mekaniker. Dessvärre dyrt att fixa då hela instrumentbrädan måste demonteras för att byta kupefläkt. Om du söker runt på forumet kommer du hitta ett antal trådar där du får tips. Lycka till!
Senast redigerad av 1 linnnet, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av iigloo
linnnet skrev:Klassiskt problem på V60 och XC60 enligt min mekaniker. Dessvärre dyrt att fixa då hela instrumentbrädan måste demonteras för att byta kupefläkt. Om du söker runt på forumet kommer du hitta ett antal trådar där du får tips. Lycka till!
Fläkten var bytt...

Det är inte fläkten till den lilla temp.sensorn i klimatpanelen framför växelspaken?
Ska försöka lyssna om det e den fläkten:).. Dock så påverkas ljudet om jag ökar eller sänker hastigheten på fläkten.
Kan det vara ljud från Ac som låter trots om den e avstängd?
Användarvisningsbild
av iigloo
HenrikAndersson skrev:Ska försöka lyssna om det e den fläkten:).. Dock så påverkas ljudet om jag ökar eller sänker hastigheten på fläkten.
Kan det vara ljud från Ac som låter trots om den e avstängd?
Om kupéfläkten är bytt kan det inte vara den. Något kretskort till klimatanläggningen med en trasig kondensator eller diod?
Har lyssnat på den lilla fläkten vid temp sensorn och den var det inte heller.
Ljudet är ganska högt och visslande, i snabba intervaller. Nästan som att det sitter nåt i systemet som ger ljudet.
Har provat:
justera ventiler, stängt av ac, endast ventilation i bilen, ändrat från fönsterblås ner till golv men det låter lika mkt ändå.
Ljudet påverkas oxå av hastigheten till fläkten...

Mycket märkligt fel..
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Om du startar bilen och har på autoklimat, låter det konstant då?

Jag har en sent byggd V60 MY16 och ibland kommer det ett lite mer högfrekvent ljud från fläkten vid start med autoklimat på. Men det brukar tystna efter 30sekunder - 1 minut ungefär, sen låter det inte mer. Så jag har aldrig reagerat som att det skulle vara något fel.
Japp, låter hela tiden. Har lokaliserat det mer noggrant nu.. det kommer från förarsidan och ovanför pedalerna..
Det dryga e att de på Volvoverkstaden inte hör det pga att ljudet e ganska högt..

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]