Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag bor i en inlandsstad och frågade om intervall på bromsvätskan på volvo-verkstaden jag servar bilen på. 5-6 år var lagom, tyckte dem. Min bil är tillverkad 2006 och jag gjorde det första (enligt den dokumentation jag har) bromsvätskebytet själv ganska nyligen. Gammal bromsvätska brukar ju kunna bli mörk men den jag fick ut var knappt mörkare än den jag hällde i.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så finns det ingen speciell tidpunkt där vätskan blir dålig. Den börjar ta upp fukt ifrån den dag den lämnar förpackningen och iom med det så börjar kokpunkten sjunka. Om det är panikbromsningen eller den långa branta nedförsbacken som kommer få bromsvätskan att koka vet man inte förrän det händer... och det är inte en rolig känsla kan jag lova. Jag har känt den flertal gånger när man pressar lite för hårt på bana, då kommer det dock inte som en överraskning men det är ändå rejält obehagligt när man närmar sig slutet på rakan i 200+ och bromsarna börjar tappa verkan... :-O)

.
Schmoyoho skrev:Jag bor i en inlandsstad och frågade om intervall på bromsvätskan på volvo-verkstaden jag servar bilen på. 5-6 år var lagom, tyckte dem. Min bil är tillverkad 2006 och jag gjorde det första (enligt den dokumentation jag har) bromsvätskebytet själv ganska nyligen. Gammal bromsvätska brukar ju kunna bli mörk men den jag fick ut var knappt mörkare än den jag hällde i.
Om du verkligen vill ha koll på vad bromsvätskan duger till, köp en bromstvätsketestare. Biltema säljer en för 139 kr. Jag har själv en sådan. Att vänta 5-6 år med bytet är inte tillrådligt om man vill slippa problem vid riktigt hård bromsanvändning. Volvo rekommenderar som sagt att byta efter max två år (ett år vid krävande körning). Däremot kan det säkert funka längre än så vid lugn vardagskörning, särskilt om man vinnlägger sig om att inte utnyttja fotbromsen i onödan vid körning i långa och branta utförsbackar utan motorbromsa så mycket som möjligt (vilket man förstås ska göra inte bara med tanke på bromsvätskan utan på bromsförmåga och bromsförslitning i största allmänhet).
Jasså? Spännande åsikt. Kan du utveckla lite?[/quote]

Nej det skall inte behövas. Finns tillräckligt med svar redan.[/quote]

Bra då arkiverar jag det under "skitsnack"
Ditt svar hamnar där också.

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]