NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ceska
Det är nog DPF som är igensatt, passa på att kolla returflöde på spridarna, finns säkert att hitta i Vida vilken som gäller just för din bil. Enligt dig så verkar det gått väldigt fort att få olje nivå över max, så med största sannolikhet är det någon eller några spridarna som är dåliga ( oförbränt bränsle i cylinder som till slut letar sig ner till oljetråget). En sak till som din motor är känd till att just pga oförbränt diesel i cylinder kan uppstå sk "hydrosmäll" där vevstaken blir ihoptryck vilket leder till ökat cylinder volym och därmed lägre kompressionen som i sin tur leder till startsvårigheter etc.
Jag vet att det låter hemskt men försök att lokalisera felet så fort som möjligt om det inte är försent!
Tack för svar!

Ja det lutar väl åt partikelfiltret men tycker att det borde generar felkoder(?)

Går det att se status på filtret på något sätt i vida?

Någon som vet hur man kollar spridarna i vida?
av Ceska
Kolla vad visar tryckgivarna i dpf på tomgång och med förhöjd tomgång, kan vara dem som felar. i Vida kommer du bara att se spridarnas öppningstider i typ ms och kompensations värde men det ger ingen verklighetsbild, kolla returflöden finns många trådar hur man går tillväga tex

Förresten vem köpte du bilen av?
Tack!

Ska kolla tryckgivarna i Vida. Har du några referensvärden?

Ska också kolla din länk ikväll.

Köpte bilen från en liten bilfirma. Frågade om partikelfiltret var bytt men det kunde han inte garantera.

Vad kan jag ställa för krav på bilfirman?
av Perra_367
Tror att man skall sikta på cirka 10hPa (lite osäker på enheten dock) eller under vid tomgång (tror vida säger 20hPa max).

Sedan finns det lite konstigheter i Volvos algoritm för att beräkna när regenerering skall ske verkar det, vilket gör att det inte bara är tryck-diffen som spelar in (verkar det som) utan även andra parametrar såsom körda mil sedan filtret byttes mm.

Kan alltså vara ett lämpligt test att "nolla" räknaren för bytt filter och se vad som händer.
av Ceska
Vad jag kunde hitta i Vida för din bil så står att det ska vara under 100 hPa differens trycket. Returflöde max. under 60 ml/min och spridare, normal värde 20 +/- 10 ml/min och spridare, max differens mellan spridarna 5 ml/min.
Stort tack Ceska!

Lutar helt klart åt partikelfiltret. Nu köpte jag precis ett nytt. Både Biltema och Skruvat hade slut men hittade ett på ebay. 1700:- med frakt från Tyskland, inte alls speciellt farligt faktiskt :D

Hoppas det funkar!
av dieselputte
Nyförmigv50 skrev:Stort tack Ceska!

Hoppas det funkar!
Funkar gör det , men tyvärr oftast inte mer än 5000 mil då de billiga har en annan konstruktion jft original. Glöm inte att tala om för bilens styrdator via Vida att filtret bytts ut så den anpassar regenereringscyklen.
av Perra_367
Behåll ditt originalfilter och passa på att tvätta det så har du att byta med när det blir dags (tror att Volvo gärna nyper filtret om du byter hos dem).

Lite osäkert hur miljövidrigt det är att tvätta, men man skall antagligen inte låta smutsvattnet följa med dagvattnet är väl ett tips.
av Ceska
Som tidigare nämnts så behåll gamla dpf och skicka den på rengöring, föredrar rengöring bara med hög temperatur och tryckluft utan några kemikalier. Det är många komponenter som samverkar i avgasreningen så skicket på dem också påverkar dpf livslängd (egr ventilen, spridarna, turbo).

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]