Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvoismo
Hittade den gula oljestickan till Automatlådan och kunde kolla nivån och skick på oljan...
Enligt oljestickan kan man kolla nivån med både kall och varm Automat - vilket överraskade mig som hade läst att den måste vara varm och därmed riskera att bränna sig - men icke sa Nicke Bifogar bild på var den gula oljestickan sitter - den är bara halvt insatt på bild så att det är lättare att se den 8)
Även bild på själva stickan där kan man se COLD och HOT markeringarna :wink:
Bilagor
Aut Oljestickan gul.PNG
Aut Oljestickan gul.PNG (981.37 KiB) Visad 8634 gånger
Aut Oljestickan gul halvt nedstucken.PNG
Aut Oljestickan gul halvt nedstucken.PNG (965.25 KiB) Visad 8634 gånger
Användarvisningsbild
av wissel
Hot o Cold menas här vad jag vet, Hot = Minst 30 minuters körning med temperatur enligt Vida.
Cold är när bilen är körd men inte i den omfattningen...
Samt förstås motorn igång, samtliga växellägen osv.
av Ceska
Förutsättningar

Skillnaden mellan MAX- och MIN-volym är 0,2 liter. Kontrollera oljetemperaturen i växellådan.
Vid rumstemperatur (+20 °C) ligger oljenivån i närheten av MIN-markeringen på "kallområdet".
Vid rumstemperatur (+20 °C) och låg oljenivå når oljan knappt upp till mätstickan.
"Kallområdet" (+40 °C) nås efter ca 15 min tomgångskörning i verkstad och "varmområdet" (+80 °C) efter ca 30 min landsvägskörning vid en lufttemperatur på över +15 °C.
Obs! Kontrollen ska utföras vid oljetemperatur +80 °C. Gå till bilkommunikation funktionsgrupp 4. Välj parameter digital visning. Välj parametern för växellådans oljetemperatur.
Förberedelser för nivåkontroll

Ställ bilen på plant underlag.
Dra åt parkeringsbromsen.
Ansätt färdbromsen.
Låt motorn gå på tomgång.
Ställ växelväljaren i läge P.

För växelväljaren genom de olika växellägena och stanna ca 3 sekunder i varje läge

För tillbaka växelväljaren till läge P och vänta i ca 2 minuter innan nivån kontrolleras.
Oljestickan ska skjutas ner helt i oljesticksröret.

Viktigt! Torka av mätstickan med nylonduk eller liknande, alltså med en trasa som inte lämnar kvar ludd eller trådrester.

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]