Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
DaddyTapir skrev:Att en kall morgon sätta sig i sin nya Jaguar XJ för 850.000kr och dra igång en liten 2l fyrcylindrig motor måste kännas märkligt....
Beror väl på hur mycket effekt den lämnar. En gammal B204FT(2.0l 4 cyl.) t ex, kan man ju utan problem få upp i över 300kusar. Med lite mer pengar kan man få upp dom ännu mer, har sett ett par som legat runt 500hk i motorn. Och det är ju inget att fnysa åt direkt :)
Så volym/cyl. antal är inte allt, faktiskt(även om större givetvis är manligare ;) )
av DaddyTapir
Lucif3r skrev:
DaddyTapir skrev:Att en kall morgon sätta sig i sin nya Jaguar XJ för 850.000kr och dra igång en liten 2l fyrcylindrig motor måste kännas märkligt....
Beror väl på hur mycket effekt den lämnar. En gammal B204FT(2.0l 4 cyl.) t ex, kan man ju utan problem få upp i över 300kusar. Med lite mer pengar kan man få upp dom ännu mer, har sett ett par som legat runt 500hk i motorn. Och det är ju inget att fnysa åt direkt :)
Så volym/cyl. antal är inte allt, faktiskt(även om större givetvis är manligare ;) )
Sant, och Jaguar XJ som är byggd i aluminium är säkert prestandamässigt acceptabel, men jag är fortfarande osäker på känslan... Jag hade en Jaguar XF med dieselsexa tidigare och trots att motorn i sig fått bra kritik tyckte jag inte om gången eller ljudet på den, så jag sålde den till slut. Jag har inget problem med att min XC70 med diesel knattrar och lever om, det passar karaktären på den, men på XF:n som kändes lyxigare blev det helt fel, även om den motorn gick betydligt bättre än XC:ns.
av Schmoyoho
DaddyTapir skrev:Det är ju inte Volvo-relaterat, men på tal om små motorer, denna sköna vagn som är märkets flaggskepp, har en liten fyrcylindrig motor i sitt grundutförande;
http://www.jaguarusa.com/Images/XJ_16MY ... 60.jpg?v=2
Att en kall morgon sätta sig i sin nya Jaguar XJ för 850.000kr och dra igång en liten 2l fyrcylindrig motor måste kännas märkligt....
Går en fläskig jaguar i den stad jag bor och jag blev förvånad när jag av nyfikenhet gjorde en slagning på regnumret och fick veta den hade en 2.0 l dieselfyra. Det kändes snålt, falsk marknadsföring.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag körde senast idag en bil för en miljon med 4cyl motor och den kändes inte billig på något sätt. Visserligen med en elmotor till och trim så den får 420hk/680nm, men ändå :wink:
av Lövet
Polestarblå XC60 är inte vanlig. Direktimport så den har lite spännande spec minst sagt. Inga xenonljus och Kineticratt men skinn, panorama och elstolar...
KM/H mätare men i övrigt US-spec brukar betyda såld i Gulfstaterna nånstans.
https://www.kvd.se/auktion/personbil/Vo ... 0hk/735936
Bild
Användarvisningsbild
av grillchips
Regplåten funkar ju bra på den iaf.
Förklarar också kanske varför den inte blivit såld ännu.
av Mwi
Lövet skrev:Polestarblå XC60
Polestarblå finns den nyansen? Jag trodde den nyansen kallades Postnord blå :D
Användarvisningsbild
av Guru
Bilen är faktiskt byggd i detta utförandet! Såld till "Arabien", så kallas marknaden som jag antar innefattar de sk. gulfstaterna.
Det är en basbil, dvs inte ens en kinetic som någon lagt på några väl valda options på.
  • 1
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 100
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?