Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Ja numera benämns ju detta tillval akustikrutor. Förr var det stöldskydd!

Laminerade rutor:

1. Tystare kupé. Inte jättemycket men så mycket att jag upplever skillnad. Inbillning?
2. Ökad säkerhet. Stenskott, djurkollision, olycka.
3. Försvårar inbrott. (Inte längre :()

Henry
av perhall
Det är inte inbillning att akustikglas eller dubbla glas är tystare. Körde en A4 nya modellen idag. 16" friktion. Tyst (som den ju är jämfört med andra i klassen) men det är stor skillnad beträffande vindbrus, läcker in mer genom rutan (min A6 har dubbelglas). Jag har haft flera V70II och min senaste har laminerat glas. Läcker in mindre vindljud, särskilt märkbart över 120-130.
av BiTu
Min V90 går riktigt tyst, har ej laminerade rutor. Jag har aldrig haft en bil med laminerade rutor, och tur det kanske, så har jag inget att jämföra med!
Användarvisningsbild
av hållundan
Henry_Fågeljazz skrev:Låter troligt. Men inte heller S90 har laminerad bakruta och där finns ingen torkare.

Det är väl bara att acceptera att det förstärkta inbrottsskyddet är borta med de nya modellerna.
Tråkigt. Det är roligare med förbättringar än försämringar vid modellbyten.

Henry
Har säkert med produktionsupplägget att göra avseende S90/V90. Sannolikt samma process för de båda glasen, oberoende om det är torkare/hål eller inte.
Användarvisningsbild
av hållundan
perhall skrev:Det är inte inbillning att akustikglas eller dubbla glas är tystare. Körde en A4 nya modellen idag. 16" friktion. Tyst (som den ju är jämfört med andra i klassen) men det är stor skillnad beträffande vindbrus, läcker in mer genom rutan (min A6 har dubbelglas). Jag har haft flera V70II och min senaste har laminerat glas. Läcker in mindre vindljud, särskilt märkbart över 120-130.
Exakt och det har ju med att göra att det laminerade glaset är något tjockare, och således medför lite tightare ingrepp mellan glas och lister vilket får till ökad sannolikhet att minimera vindbrus.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Saxat ur Vi Bilägare nr 18, 13 december.

Annika Bjerstaf på Volvo Car Corporation svarar en läsare som undrar över bakrutan på 90-serien:

"Den bakre vindrutetorkaren behöver ett hål i rutan och det har inte varit möjligt att kombinera med laminerat glas.
Dock kommer en lösning på detta framöver och vi kommer att kunna erbjuda laminerat glas även för bakrutan."

Låter ju bra. Kommer inte köpa en vagn utan laminerad bakruta. 8) Hoppas bara det blir fixat ganska snart!

Någon med insyn som kan berätta när bilar med samtliga rutor laminerade kan börja levereras? (Börjar bli dags för byte!)

/Henry
Användarvisningsbild
av Någonting
Henry_Fågeljazz skrev:Saxat ur Vi Bilägare nr 18, 13 december.

Annika Bjerstaf på Volvo Car Corporation svarar en läsare som undrar över bakrutan på 90-serien:

"Den bakre vindrutetorkaren behöver ett hål i rutan och det har inte varit möjligt att kombinera med laminerat glas.
Dock kommer en lösning på detta framöver och vi kommer att kunna erbjuda laminerat glas även för bakrutan."

Låter ju bra. Kommer inte köpa en vagn utan laminerad bakruta. 8) Hoppas bara det blir fixat ganska snart!

Någon med insyn som kan berätta när bilar med samtliga rutor laminerade kan börja levereras? (Börjar bli dags för byte!)

/Henry
Nu finns svaret på websidan också för den som är intresserad: http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... -laminerad
av sensonic
Henry[/quote]
För att torkararmen går igenom rutan och processen att göra (borra/motsv) ett hål i laminerat glas inte (tills nu, åtminstone) är bra/effektiv. Vad jag hört så tar det både för lång tid att borra igenom lamineringen, toleranssättningen efter borrning är svår att hålla, eftersom det är "två glas" delade med en lamineringsfilm, samt att själva lamineringsfilmen/arket trådar sig och ställer till för mycket bekymmer/rester vilket kräver mer bearbetning av glasen = dyrt.[/quote]

Hmm, borrar man verkligen i de härdade glasen? Tänker att de går i bitar då. Hade gissat att man borrar i glasen när det är plana innan formning och härdning.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Hur processen går till när man gör ett hål i ett härdat glas har jag ingen aning om men det verkar som om man löst det där med lamineringen i alla fall. Pratade med en försäljare som inte ens visste att bakrutan tills nu varit utan laminering.

Skulle gärna vilja veta när laminerad ruta bak kan erbjudas men det vet väl bara den "inre kretsen" på Torslanda. 8)

Henry

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]