Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av IgelQott
Hej,

Har en V70 II 2012 T4F

Bytte nyligen till vinterdäck, inför förra säsongen så bytte man ut 2 däck som var för slitna, och de satte dem bak.

Nu till problemet, när jag kör över ca 90km/h så är bilen väldigt väldigt ostabil på vägen, den rör sig fram och tillbaka, precis som att den spårar eller att man skulle köra i 2 half-pipes, når man gränsen till höger åker man vänster och tvärtom.

Dessutom går anti-sladd på sporadiskt vid avfart av motorväg, vilket inte är behagligt.

Jag har kollat och båda däcken är 205/60R16, det jag kan notera är att bakdäcken (de nya) är ganska markant mindre "slityta", dvs mängden gummi som har kontakt med marken är mindre än de där fram, och självklart är det skillnad på mängden gummi som är kvar, dvs däcken har en aning större diameter.

Jag åkte självklart till bilfirman förra säsongen och förklarade problemet, de sa då att det ger sig med tiden när däcken slits in, så jag gav det säsongen ut, hoppades att de skulle vara skillnad den här säsongen, men så är det alltså inte.

Vad kan jag göra för att åtgärda det här? är det nya framdäck som gäller, eller är bredden på slitytan helt fel för bilen på de bakre däcken?
Nordiska friktionsdäck, stabilitetens ovän....
De nya bak är Bridgestone, de gamla fram vet jag inte riktigt, ska kolla upp det.

Något som jag tänkt på är att det kanske inte är de nya däcken bak som är felet, utan snarare att de bytade de gamla däcken som satt bak och satte dem fram.

De gamla bak har väl annan slityta, och att sätta dem fram är kanske inte det bästa, eller så är det helt enkelt dåliga däck som orsakar stabilitetproblem.

Antar att eftersom framdäcken används för att svänga med, är det viktigast att de däcken inte "spårar" eller ostabila?

Tack för tipsen, får testa lite sjä[…]

Luktar avgaser i kupen

Som sagt, det räcker med en okulär kon[…]

Det finns på bildelsbasen , det som ä[…]

Som rubriken säger. Nog vore det väl kon[…]