Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
VolvoB20 skrev:
Mikeys skrev:Är det verkligen brukligt att byta skivor redan efter 12000mil på Volvo??
Mina Volvo original skivor började slå sig redan efter 3000 mil.
Dom höll alltså så pass länge. 1600mil höll dom på C30n. Fick nya på första servicen. Men beläggen bytte dom inte utan det fick ägarens sambo göra :-(O) iofs något som är lätt och lite kul är det.
Skönt med nya grejer.
Användarvisningsbild
av MartinS
Mina höll ju 16kmil, och då var det bara pga tjockleken jag bytte, de såg fortfarande fräscha ut och var raka och fina. Så generellt sett tror jag inte Volvos bromsskivor är dåliga.
av mortimer
Är det inte det också att de slår sig lättare ju tunnare de är.
Jämför en 2mm tjock skiva kontra en 200mm tjock skiva (Ja, jag överdrev en aning men lättare att förstå skillnaden)
Användarvisningsbild
av MartinS
Lucif3r skrev:Volvo gör inga egna bromsskivor.... Och dom använder knappast endast EN tillverkare heller...
Ojdå, bäst jag förtydligar. De bromsskivor som Volvo monterar på bilarna de säljer.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Lucif3r skrev:Nej, en korrekt inkörd skiva ska inte slå sig oavsett grovlek.
Det verkar dåligt med konsensus kring vad en "korrekt inkörd skiva" är om man söker runt. Spaltmeter skrivet men väldigt spretigt.

Även en inkörd skiva borde för övrigt kunna slå sig om den utsätts för nog med värme och sedan t ex parkeras med varma belägg mot sig. Men det är väl knappast normal användning.
av Schmoyoho
Vad som händer om man kör bromsarna varma och sedan parkerar bilen så kan beläggmaterial sätta sig på skivan (där belägget ligger mot skivan) och orsaka vibrationer när tjockleksskillnaden passerar klossarna.

Vill också minnas att skivorna mycket väl kan slå sig när de är nyligt monterade. I övrigt är det svårt att få de att göra det. Det viktigaste vid inkörning av nya skivor är att man värmer upp de gradvis och sedan låter de svalna, alltså inte drar ut och drar en pallnit det första man gör (dåligt för beläggen också). Åsikterna verkar gå isär men det var det som jag valde att tro på efter jag gjorde lite research inför mitt bromsbyte i höstas. Bl.a *pettson* förordade det.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är ingen magi eller raketforskning med att köra in skivor. Det går ut på att man låter dom hettas upp sakta, sen svalna, sen upprepas det några gånger. Klassisk bakning/härdning helt enkelt.
Nya skivor slår sig lätt om man hettar upp dom för fort innan dom blivit härdade. Kan räcka med en tvärnit så är skivorna skrot sen.
Många som gör fel med inkörningen, dom monterar nya skivor och sen åker ut och bromsar som vanligt, sen blir det ett jäkla liv om att biltemas/mekonomens/whatever's skivor bara är rent skräp, trots att det är 100% användarfel(som det mesta när det gäller reservdelar som folk monterat själva...) :roll:
av Waizguy
Om bromsoket inte rör sig ordentligt dvs att bromsarna ligger på, så kommer troligen skivan att slå sig fort. Ej att förväxla med att beläggen ligger lite ann när skivor + belägg är helt nya, men det lilla bör försvinna ganska omgående.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]