Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hagfeldt
Hej, jag har en liten spricka i min kylare på min 855R -97 och när jag är i lite högre hastigheter (ca 40 km/h och högre) så blåser det såpass på motorn att den håller temperaturen på en bra nivå och då läcker den ingenting, men såfort jag blir stillastående i mer än någon minut med motorn igång (och varm givetvis) så börjar det läcka och spruta rejält ifrån sprickan och jag har aldrig hört elfläkten gå igång, detta tolkar jag som att när fartvinden kyler motorn så är det normaltryck i motorn och den håller tätt, när man sedan står stilla så blir motorn såpass varm och trycket såpass högt att vattnet pressas ut ur sprickan. Hade elfläkten fungerat så hade den gått igång och kylt ner motorn innan den når detta tryck. När jag kör så att fartvinden kyler och motorn håller tätt så ligger temperaturnålen snäppet under mitten på tavlan och när den blir såpass varm att den börjar läcka så visar den snäppet över mitten på tavlan (alltså långt ifrån rödmarkeringen) och när man väl börjar röra på sig igen så sjunker tempen och läckaget avtar.

Min fundering är då om det är relät till fläkten eller själva fläkten som är trasig? Har inte tillgång till olika mät instrument osv där jag bor idag, kan det vara något annat som kan orsaka detta?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Elfläkten drar igång på halvfart först vid 112 grader om jag minns rätt och fullfart vid 117 grader, först runtomkring 130 grader kokar vattnet i motorn när man har glykol och ett korrekt kylvätske tryck.

Börja med att känn på fläkten med handen om den går att rubba, annars så prova med ett nytt relä eller ett som du vet fungerar. Du kan ju rycka ur kontaktstycket i mitten på reläet för kylfläkten och ta sedan en kabel och lägg emot ett utav stiften i reläet och den andra änden av kabeln mot jord. El kylfläkten ska då starta, du lär iaf höra om reläet klickar.

Jag har för mig att det är i mitten av av reläet som det sitter en grå kontakt med två tunna kablar i, denna kontakten kan du rycka ur och prova det som jag skrev åvan. Gör inte detta på någon annan kontakt för då får du en kortslutning.
av NilsO
DayDreamer skrev:Elfläkten drar igång på halvfart först vid 112 grader om jag minns rätt och fullfart vid 117 grader, först runtomkring 130 grader kokar vattnet i motorn när man har glykol och ett korrekt kylvätske tryck.
Och eftersom det finns ett hål här, så att det inte byggs upp något övertryck, är det inte säkert att temperaturen blir så hög att fläkten startar. Det beror lite på var temperaturgivaren sitter, hur bra termostaten fungerar etc.

Ofta kan man prova om fläkten och reläet etc fungerar genom att koppla ur temperaturgivaren till motorn och starta motorn. Då låter motorstyrningen fläkten gå för säkerhets skull, eftersom den inte "vet" hur varm motorn är pga den urkopplade givaren.
av hagfeldt
Tänkte plastsvetsa sprickan och det låter ganska logiskt det ni skriver med trycket osv, tänkte först att om man skulle svetsa sprickan så ar jag rädd att man skulle "flytta" problemet, så börjar den läcka någon annanstans, men detta kan låta väldigt trovärdigt, speciellt om fläkten inte är meningen att den skall slå igång förns långt över kokpunkten =) Tack
av NilsO
Det finns ju en säkerhetsventil i locket till expansionskärlet. Om trycket blir för stort så öppnar den. Någon annanstans ska det inte öppna sig, isåfall är det otätt. (Jag har för mig att ventilen öppnar vid 1.5 bar, det är något däromkring, i alla fall.)

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]