Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av macke
Okej. Ska undersöka saken.
Sitter det en kontakt för alla kablarna precis innanför hanskfacket då eller? utan att skruvat bort så mycket har jag inte lyckats se denna kontakt. därför jag undrade om det var bökigt att byta hela kabelhärvan.

Kortet är lånat. Tänkte att det kunde underlätta med lite illustration. =)
av Knasen
Tjenare,

Aha nu förstår jag kortet :oops:

Nej, i dörröppning vid gångjärnet , där finns en kontakt som du kan dela och koppla isär, använd en skruvmejsel och lyft på låsningen på ovansidan av kontakten, men var försiktig. Om du osäker kan du kolla efter två stycken metallpinnar som sticker ifrån dörren därimellan sitter kontakten. Bakom handsfacket hittar du inga kontakter till dörren. När du har isär kontakten kolla om den är skadad eller dylikt

Lycka till
av macke
Nu har jag mätt upp varenda kabel i dörren. Det verkar inte som någon är trasig där. alla har kontakt och ingen jordar i dörren. Vit och Grön kabel till styrenheten, når jord. Men inte i dörren. Dom är jag lite fundersamma på, men då är frågan vart de kan jorda isf..
Jag börjar tro att det är fel i stora databoxen nu. Lite andra lustiga fel nämligen. Yttertempmätaren är död (kanske hänger ihop med dörren iofs, om den sitter i backspegeln), trippmätaren visar mycket för lite. det den visar måste jag lägga till ca 50% till och så har ac'n börjat krångla. Fläkten blåser konstant till max..
Har du någon uppfattning om vad en sådan kostar isf?
Tänkte iaf kolla upp vit och grön kabel om de inte ska nå jord.. Dåligt jobbigt att dra om de kablarna isf. =/

Jeje. Tack ska du iaf ha för alla tipsen!
av Knasen
Tjenare,

Ok, dörren uppmätt, åk och till någon volvoverkstad och läs av felkoderna i bilen, det underlättar felsökningen. Skriv upp felkoderna och ge mej dom, så ska jag kolla i VADIS vad dom betyder.

Jag antar att du har mätt upp den vita och gröna kabeln som är tvinnade ihop med varandra. Dom två kablarna ingår i bilens nätverk, det är genom dom kablarna som all datatrafik i bilen skickas. Att mäta dom kablarna är förenat med stora risker dels att du skickar ström genom styrenheter som kan bränna dom, och det kan sluta med dyra kostnader för dej. Om du ska mäta dom kablarna se TILL att koppla ifrån batteriet OCH koppla ifrån alla styrenheter som kopplad till den kabel. Att dom jordar är ingenting som du kan utgå ifrån, om allt är ihopkopplat som kommer antagligen att jorda där, är först när allt är isär kopplat som du kan veta helt säkert. Jag ska ta fram kopplingsscheman till volvo, men då måste jag veta vilken bilmodell och årsmodell du har.
Användarvisningsbild
av s80
det är telefonen som spökat, den går på samma nätverk(can-buss) som allt annat och har då legat och stört...och därav har man fått felkoderna samt hastighetsdisplayen ur funktion..antar att detta beror på styrenheten som sitter i telefonen.....

har stängt av telefonen sedan en tid och inga meddelanden har kommit så det ser bra ut!
av Knasen
Tjenare,

Funkar allt i bilen nu?

även abs-enheten? den sitter inte på samma can-buss, den sitter i höghastighetsdelen.
Användarvisningsbild
av s80
allt funkar precis som den skall.....konstigt att telefon felet slår ut det mesta bara...

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]

Mitt lås hade kläggat ihop helt, s&arin[…]

Service Peugeot 107 2007

Får se vad som händer nu dom närma[…]