Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hej någon som vet vad som kan dra ur en dag gammalt batteri bara över natten och de underliga är att generatorn laddar som den ska och har fått lov att kabla igång den på morgonen men efteråt så startar den av egen kraft så jag fattar inte va som e fel. mvh niklas
Antingen är batteriet dåligt (då kan det mycket väl bli som du beskriver). Eller så är det något som drar ström när bilen står avstängd.

Om man vet hur man ska göra kan man enkelt mäta hur stor ström bilen drar när den är parkerad. Det är lite svårt att beskriva exakt hur man gör, så jag avstår från det. Det går bra med de flesta vanliga digitala multimetrar, men det finns viss risk att man förstör dem om man inte tänker efter. En bilelektriker gör det på en minut.

Normal viloström på 740 med insprutningsmotor är väldigt ungefärligt 10 mA (0.01 A). Är strömmen större än säg 50 mA (0.05 A) så är något fel.
Frågan är om du startade bilen direkt efter att du stoppade in batteriet? Startade bilen då? Men den startade inte sedan efter att den stått i fyra timmar? Eller menar du att du satte in batteriet och fyra timmar senare när du skulle starta bilen så var det dött och du kablade igång den? Om det är så, då måste det vara fabriksfel på batteriet.
Om man antar att batteriet var fullt eller nästan fullt när du satte i det och det sedan blir tomt på 4 timmar, så är det nåt allvarligt knas. Nånting drar mer än 10 A, det är som att du hade halvljusen på ungefär. Så du kan behöva uppsöka nån som kan mäta eventuell tjuvström. Om det inte är mycket tjuvström är batteriet kass eller helt enkelt inte uppladdat ordentligt (och då har det nog stått tomt ett tag innan du köpte det) och då bör säljstället byta in batteriet, för det lär du aldrig kunna lita på.

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]