Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VIDA ger klara instruktioner om och hur man bör felsöka vidare vid denna felkod (insugskoll, avgaskoll o.s.v) och säger ingenting om andra samtidiga felkoder (vilket man annars ofta gör när det kan underlätta diagnosen). Det är mig veterligen inte alls ovanligt med läckage som inte sätter egen, mer specifik felkod och bilen behöver inte gå anmärkningsvärt illa för det. Enda av VIDA angivna felsymptom för denna felkod är för övrigt tänd miljölampa. Ingenting om dålig motorfunktion.
Värt att notera är att bilprovningen antagligen inte bryr sig om den lysande lampan så länge avgasvärdena är bra. Sambon har en -01 S60 som felkodar på främre lambdasonden med lysande lampa som följd, bilprovningen har inte sagt ett ljud. Dock inte så roligt att se lampan hela tiden.
Vi kan se om detta kan göra saken lite klarare.

Jag har kört runt med felkodsläsaren i. Så här såg det ut:

O2B1S2 (sensor efter katalysatorn gissar jag) läses av som spänning. Den pendlar mellan 0.65 och 0.73 V ungefär hela tiden. Ändrar man varvtalet kan det ändras lite tillfälligt och det droppar ned till kanske 0.1 V om man helt släpper gasen för att sedan återgå till intervallet ovan efter någon sekund när tomgången tar över.

O2S11 (sensorn före katalysatorn gissar jag) har sin signal redovisad som milliampere. Den pendlar mellan -0.03 och 0.03 mA ungefär och kan också reagera på plötsliga ändringar men generellt ser det ut så.

Helt katastrof kan det nog inte vara med katalysatorn då.
Hmm. Vad är det närmare bestämt för "felkodsläsare" som du använt för att mäta upp dessa värden (som ju inte är felkoder)? Är det någon generisk OBD-läsare med program av typen Torque, DashCommand e.dyl.? Och hur kommer du med dessa mätvärden som grund till slutsatsen att det nog inte är så illa ställt med katalysatorn?
Båda sonderna ska ge en signal redovisad som en spänning (dvs i Volt). Så här måste felkodsläsaren ha blandat ihop saker och ting.

Om katalysatorn (och annat) fungerar så pendlar signalen från den främre sonden, medan signalen från den bakre är ganska konstant. Katalysatorn "jämnar ut" variationerna i syreinnehåll i avgaserna när den arbetar.

Om katalysatorn inte fungerar, så att avgaserna mest bara passerar igenom den, så följer signalen från den bakre sonden signalen från den främre. På så vis kan motorstyrningen lista ut om katalysatorn fungerar eller inte.
Det är en mycket simpel läsare från Biltema som läser OBD2 och Volvos koder. Den har presterat väldigt bra på alla andra saker jag använt den till och den hade en funktion för att läsa av sensorerna i realtid. Jag hade väl ingen anledning att misstro värdena helt enkelt. Någon annan signal än ström finns inte för den ena sensorn och likadant med spänning för den andra.

Jag har sett beskrivningar av uppmätningar av dessa värden där det har fluktuerat väldigt på sensorn efter katalysatorn vid problem och det har åtminstone sett betydligt värre ut. Ungefär som NilsO beskriver. Det kan säkert vara fel och det var för att få råd som jag startade tråden.
NilsO skrev:Båda sonderna ska ge en signal redovisad som en spänning (dvs i Volt). Så här måste felkodsläsaren ha blandat ihop saker och ting.
Nja. Enligt signalbeskrivningen i VIDA ger den främre sonden en pulsad strömsignal som inte går att mäta (på något vanligt sätt, t.ex. spänning eller strömstyrka). Sedan finns det ju särskilda felkoder för fel på sonderna och TS verkar inte ha någon av dem. Alltså bör sonderna vara friska. Om också katalysatorn är frisk är en annan femma. Det kanske den är men jag har svårt att se att man utan vidare kan dra den slutsatsen av de uppmätta värdena.
Dextre skrev:Det är en mycket simpel läsare från Biltema som läser OBD2 och Volvos koder. Den har presterat väldigt bra på alla andra saker jag använt den till och den hade en funktion för att läsa av sensorerna i realtid. Jag hade väl ingen anledning att misstro värdena helt enkelt. Någon annan signal än ström finns inte för den ena sensorn och likadant med spänning för den andra.

Jag har sett beskrivningar av uppmätningar av dessa värden där det har fluktuerat väldigt på sensorn efter katalysatorn vid problem och det har åtminstone sett betydligt värre ut. Ungefär som NilsO beskriver. Det kan säkert vara fel och det var för att få råd som jag startade tråden.
OK. Se mitt svar till NilsO. Om den bakre sonden säger VIDA att det är en binär sond (bara två signalvärden). Värdet bör ligga under 0,3 V eller över 0,6 V på tomgång.
Felkodsläsaren jobbar ju mot ECU, dvs de värden den visar är beroende av vad ECU kan mäta från sonderna. Om det är en mismatch mellan bilen och läsaren kan de ju bli underligt...

Syresonderna är väl av två sorter, mestadels. Den ena (reglersonden) är i princip en bränslecell, som ger en spänning som beror av skillnaden i syrehalt mellan atmosfären och avgaserna (låg spänning, hög impedans, svår att mäta...). Den bakre kan vara en annan sort, som har en varierande resistans, är säkert olika på olika bilar. Kort sagt, det är inte lätt att hälsokontrollera en syresond... ECU ska ju kunna det, den har ju mätkretsar specifikt gjorda för att jobba mot sonderna. Hur en felkodsläsare väljer att presentera resultatet är ju nåt som ligger i själva felkodsläsaren.

Går det inte att få en avgasmätning gjord nånstans, det borde väl visa om det är nåt fel med katen?
Även om läsaren är väldig enkel så har den ju en funktion för avläsning av detta och det känns lite märkligt att den inte skulle kunna läsa av korrekt på en läsare som är så specifik för bilmodellen som denna är. Sedan om presentationen är tillräcklig för att ställa diagnos är en annan sak. Sensorn bakom katalysatorn visar iaf spänningsvärden som jag beskrev och det var inte så att de sköt upp och ned iaf. Vad det nu är värt. Efter att jag släckte lampan har den inte kommit tillbaka så här tre dagar efter och lite varierad körning.

Avgasvärden tror jag blir för lågt ställt krav för att se varför lampan lyser. De kommer nog att kunna vara godkända ändå. Jag tror inte att de alltid kan hitta fel på katalysatorn. Däremot är det ju en enkel grej att fråga om på en bilprovning utan att man har tid där.

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.