Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1113035
Nä, jag förstår att ljuset ska sitta på bilen. Men jag undrade om du tänkte ta strömmen från ledningarna som går till släpvagnskontakten?
Att jag frågar om det är för att jag misstänker att det inte fungerar. Idag brukar det vara så att det hela tiden mäts om det finns någon ansluten lampa på de olika polerna i släpvagnskontakten. När bilen hittar lampor på de poler som är avsedda för släpets bak- och sidomarkeringsljus, då aktiveras resten av funktionerna i uttaget. Så innan släpet är anslutet finns det inget backljus i släpvagnskontakten. Men sen, när släpet är anslutet, då fungerar inte backvarnarna, dimbakljuset på bilen, indikeringslinjer i backkameran osv.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av Jesperhellman
#1113044
Okej!
Jag trodde först att det skulle vara så enkelt men när vi provade så funkade de inte att gå på där (utal relä). Hörde också av någon på jobbet att det är så som du förklarar om polerna i släpvagnskontakten.
av Thetobe
#1126918
Jag har gjort så att det ser ut som på dessa bilder. Jag satte ett relä under säkringshållaren bak, tog matningen där ifrån. För min bil som är en -11 gjorde jag som det är beskrivet tidigare i tråden, föreslår att du gör likadant. Det tar inte så lång tid att pilla med som man kan tro. Se till att hitta vilken av kablarna i taket som går till backlamporna. Jag tog en strömtjuv på den och skickade ner den i D-stolpen till mitt relä.
Släckt.PNG
Släckt.PNG (547.43 KiB) Visad 842 gånger
tänt.PNG
tänt.PNG (507.76 KiB) Visad 823 gånger
av andersuw
#1126932
Hur mycket ljus där bak behöver man egentligen? Jag satte i de starkaste LEDer jag kunde hitta i de ordinarie backljusen (de här fast med PH16W sockel vilket inte är den som visas i bild; finns/fanns också hos Hova fast till högre pris). Det ger i praktiken ca tre gånger mer ljus än de 16W glödlampor som sitter där original. Tycker det duger rätt bra att backa med trots tonad bakruta och ett mörkerseende som kunde vara bättre.
av Thetobe
#1126990
Själv ville jag ha det när jag backar in i hagen på eftermiddagarna nu när det blivit kolsvart. Dessutom tar hundburarna ganska mycket av utsikten bak. Men det är klart, alla tycker inte som jag :)
av CrazyFin
#1127042
@Thetobe:
Ser snyggt ut!

Massor med frågor: ( :oops: )
1. Hur fäste du själva LED-strålkastarna där under? Jag har läst igenom hela tråden och det pratas om att plocka bort plåten under?
Har för mig att jag läst någonstans om att det finns fästen där någonstans för just extra backljus.

2. Vilken väg går ni ut från bilen ner till backljusen och tätar ni på något sätt där den genomföringen görs?

Min bil är en 2011 XC60 T6 AWD.

Jag har gjort en liknande installation på en bil av helt annat märke och där gjorde jag lite mer "avancerat" i form av att jag drog fram kontrollkabel till styrreläet fram till panelen vid mittkonsolen. Då kan jag stänga av de extra backljusen helt och t o m slå på dom permanent. För att undvika att köra med de extra backljusen påslagna permanent så har jag två lysdioder vid den strömbrytaren. En som lyser ilsket blinkande rött när ljusen är permanent på och en som lyser snällt grönt när ljusen är på och backen är i. Funkar riktigt bra. :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1127052
andersuw skrev:Hur mycket ljus där bak behöver man egentligen? Jag satte i de starkaste LEDer jag kunde hitta i de ordinarie backljusen (de här fast med PH16W sockel vilket inte är den som visas i bild; finns/fanns också hos Hova fast till högre pris). Det ger i praktiken ca tre gånger mer ljus än de 16W glödlampor som sitter där original. Tycker det duger rätt bra att backa med trots tonad bakruta och ett mörkerseende som kunde vara bättre.
Det är inte bara frågan om hur mycket ljus utan spridningen. En strålkastare med 10-15 graders spridning passar ju ypperligt om man ska backa exakt rakt bakåt på en flygraka i 100 km/h.

Ska man backa ut från tomten eller på skogsväg vill man ju ha 180 grader så man ser staketstolpar, barncyklar på uppfarten osv...
av Thetobe
#1127087
Kul att du tycker det! :D

För att fästa strålkastarna tog jag ned hela bakskärmen. Jag mätte ut där jag ville ha dem och borrade sedan två hål för varje strålkastare. En för infästningsbulten och en för att föra upp kabeln igenom. Jag satte dit en extra bricka på innanför plasten för att det skulle sitta lite stabilare. Mycket möjligt att det finns fästen, denna lösning funkade bra på mina lysen.

För att svara på din andra fråga så gick valde jag att gå igenom samma hål som backsensorerna, och där sitter det ju redan en gummitätning, smidigt värre. :) För att sedan komma till reläet gick jag bara längs med samma utrymme som reservdäcket ligger i. På samma sätt det det ju draget för kroken :)

Jag var sugen på samma sak, men jag tröttnade efter ett tag :wink:
av andersuw
#1127101
VolvoB20 skrev:Det är inte bara frågan om hur mycket ljus utan spridningen. En strålkastare med 10-15 graders spridning passar ju ypperligt om man ska backa exakt rakt bakåt på en flygraka i 100 km/h.

Ska man backa ut från tomten eller på skogsväg vill man ju ha 180 grader så man ser staketstolpar, barncyklar på uppfarten osv...
Jodå, det förstår jag och säkert Volvo också eftersom de ordinarie backljusarmaturerna sprider rätt bra. Att jag själv gjorde något åt backljuset (d.v.s. satte i så starka ljuskällor som jag kunde hitta) berodde inte på att jag inte fick ljuset där jag ville ha det utan på att jag tyckte det var för lite ljus.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1127108
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Det är inte bara frågan om hur mycket ljus utan spridningen. En strålkastare med 10-15 graders spridning passar ju ypperligt om man ska backa exakt rakt bakåt på en flygraka i 100 km/h.

Ska man backa ut från tomten eller på skogsväg vill man ju ha 180 grader så man ser staketstolpar, barncyklar på uppfarten osv...
Jodå, det förstår jag och säkert Volvo också eftersom de ordinarie backljusarmaturerna sprider rätt bra. Att jag själv gjorde något åt backljuset (d.v.s. satte i så starka ljuskällor som jag kunde hitta) berodde inte på att jag inte fick ljuset där jag ville ha det utan på att jag tyckte det var för lite ljus.
Självklart, det var inte ämnat till bara dig, originalbackljuset har ju antingen våfflat glas eller våfflad reflektor som ger kort längd med grym spridning.

Frågan uppstår ju när du lägger till egna strålkastare, vad du är ute efter.

Polis/Diplomatbilar har ju ofta klarglas backljus med smal stråle som funkar ypperligt för att blända skiten ur förföljare/bakomvarande men är rätt kass som backljus.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 15
Bromsbelägg

Aldrig sett något annat än att bromsbel[…]

Motorbyte Volvo 240

Utrymmet framtill är begränsat så […]

Det är kolvar och vevaxel som skiljer mellan […]

Fel centerhögtalare?

Nä, det var ju så jag upptäckte at[…]