Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ingen annan med XC70 sport som tycker bilen guppar och vibrerar för mycket med 18" hjul?
När jag bytte till 17" vinterhjul känns bilen helrätt. Med 18" sommarhjul är den stötig/guppig och vibrerar i vissa hastigheter. Har fått sommarhjulen ombalanserade två gånger men tycker ändå inte bilen går som den ska (har provkört andra XC70 sport).
Överväger att sälja eller byta in sommarhjulen, alt. tjata på Volvo att byta ut däcken...
Vår XC70 Classic Sport -16 blev också något mjukare med vinterhjulen på 17", men jag känner inte igen mig i din problematik med vibrationer. Visst känns ojämnheter i vägen mer med den lägre profil 18" har, men det är inte så stor skillnad mot vår förra V70 som hade 17" (225x50/17) under sommaren.
Kör en MY15 "Sport", men upplever inte alls at den är guppig och vibrerar med 18" Freja. Heller ingen större skillnad nu när jag kör vinterhjul 16" dubbat.

Annat bös som inte alls har med chassie att göra är ju att båda takrailsen har fått bubblor/oxidering/"korrosion" under lacken precis innan fästena. Ser förjävligt ut. Likaså har jag fått ett jävla oljud i höger framdörr/a-stolpe som knackar/klickar nåt jävulskt. Får utbrott på skiten varje gång jag kör nu. Men, ovan två teman är ju urtypen av OT i denna tråd, sorry för det, var tvungen att skriva av mig (när jag istället borde boka tid på verkstan innan garantin går ut).
Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]