Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja jag vet att spjället sitter mer eller mindre osynligt under insuget. Trots det skall det vara möjligt att ta bort det utan att demontera insuget. Man lär få känna sig fram snarare än se. Så här säger VIDA om byte av spjällhus. Det som står inom klamrar är sådant jag lagt till för ökad begriplighet. Det som är understruket är en länk till en annan del av VIDA rörande batterifrånkoppling.

Spjällhus, byte
Borttagning av spjällhus

Ta bort luftintag mellan frontplåt och luftfilterhus.
Ta bort batteriets minuskabel. Batteri, frånkoppling .

Lossa slang mellan laddluftkyl och spjällhus i spjällhusänden, vik undan.
Ta bort buntbandet vid kontaktstycket [vid spjället]

Koppla isär spjällhusets kontaktstycke.
Ta bort spjällhuset. [sitter med fyra skruvar, en i varje hörn runt spjällöppningen]
Rengör anliggningsytorna väl.

Ditsättning av spjällhus
Sätt dit nytt spjällhus med ny packning. Dra åt med 10 Nm
Koppla ihop spjällhusets kontaktstycke.
buntbandet vid kontaktstycket
röret mellan laddluftkyl och spjällhus
inloppsröret mellan frontplåt och luftfilterhus
batteriets minuskabel. Batteri, frånkoppling .
Obs! Efter att gasspjällenhet har bytts ut måste adaption av gasspjällenhet utföras enligt bilkommunikationsingång: "Adaption av gasspjällenhet".

Åtgärda efter behov.
Denna felkod kommer verkligen lite som den känner ingen logik. Det är därför jag undrar om det verkligen föreligger ett fel?
Jag har inte haft möjlighet att kolla på det nu under en vecka men jag har inte heller fått en felkod på 5 dagar.
I helgen ska jag se om spjället går att demontera utan att ta bort insuget!?
Jag hoppas och tror att det är fukt som spökar och skapar spöksignal. Jag ska inte heller ha den dåliga typen av spjäll.
Tar upp denna. Mindes inte att jag skrivit denna. Problemet jag hade 2016 lugnade sig och dök upp nu igen. Detta efter att bilen varit avställd sedan i april.

Inte sugen på att ta i jobbet men kanske blir tvungen?
Har din utmärkta felsökning med tips på åtgärder vilket komner vara en stor hjälp.
Tack.

Volvos egen lastgaller passar bara till andra rade[…]

Volvo car UX

Kan de inte bara skicka ut den nu haha. Vet ej om […]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8[…]

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]