Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bensinarna låter också rätt bra. Särskilt sugmotorn när den kommer upp ordentligt i varv. Men vridet lär vara stor skillnad :-)

0,7-0,8 med bensinmotor tycker jag också låter normalt. Det är vad mina volvofemmor dragit konsekvent i både 850 och S80/V70. De senare med automat är dock drygt decilitern törstigare i stan men faktiskt snålare på landsväg med lite högre utväxling.
Jag lutar lite mer mot bensin hållet kan jag säga..
Med tyvärr vet jag inte hur det kommer att gå med det här V70 köpet. Vi stötte på problem idag! Jag och sambon var iväg och provsatte en V70. Att jag inte får plats att sitta ens halvbra i baksätet, det visste jag redan innan. Men nu visade det sig att när jag sitter på förarplatsen och har justerat stolen som jag vill ha den, då sitter sambon riktigt dåligt bakom mig. Hon har faktiskt sämre med plats än vad hon har i vår befintliga Audi A6 - 97. Anledningen till att sambon ska sitta bakom mig är för att övriga platser är upptagen av barnstolar.. Väldigt irriterande problem detta! =(
PetEri skrev:Jag lutar lite mer mot bensin hållet kan jag säga..
Med tyvärr vet jag inte hur det kommer att gå med det här V70 köpet. Vi stötte på problem idag! Jag och sambon var iväg och provsatte en V70. Att jag inte får plats att sitta ens halvbra i baksätet, det visste jag redan innan. Men nu visade det sig att när jag sitter på förarplatsen och har justerat stolen som jag vill ha den, då sitter sambon riktigt dåligt bakom mig. Hon har faktiskt sämre med plats än vad hon har i vår befintliga Audi A6 - 97. Anledningen till att sambon ska sitta bakom mig är för att övriga platser är upptagen av barnstolar.. Väldigt irriterande problem detta! =(
Jag har en 2,4 d 2010. Tycker motorljudet är skit,speciellt tomgång och låga varv. För att inte tala om när den är kall. Förutom det mycket stark mycket snål. Dyr skatt. Har mätt fyra gånger vid pump. 0,52 0,50 0,55 0,58. Har ingen motorvärmare eller dieselvärmare. Blandad körning ca 60-40 stad landsväg. Mycket viktigt kolla att kamrem är bytt,och att motorn kommer upp i rätt temp. Svindyrt att byta termostat
folk är helt olika, en del köper bilen efter smak och utseende, andra efter behov.
Jag har en XC70 D5 AWD med automatisk växellåda för att mitt brukssätt kräver det.
Den förbrukar saftigt med diesel, ca 0,6 vid extrem snålkörning och 0,7 vid normal landsväg.
I stadskörning aldrig under litern(känns som en stridsvagn).
Med 1600 kg på kroken drar den över litern på landsväg, så den är långt från snål.
Faktum är att den förbrukar som ganska exakt identiskt med V70 bensin 2.4 sug med manuell låda.
V70 D5 med manuell låda går att köra på 0,45 på landsväg, medan 2.4 bensin hamnar på 0,72

Har man inget behov av AWD så köp inte det bara för att man kanske eventuellt någon gång tro sig få användning av det.
En lastbil med släp väger in på 30-60 ton, 7 axlar, men endast 1 som driver och den kommer fram ändå, undantaget på blankis och i sand.

Det går att göra långa listor med för- och nackdelar. Lämna ekonomin åt sidan och låt ert behov styra vad ni ska välja.
Drar ni släp/husvagn på gräs eller på vintern, köp AWD, inte annars.

Många är så ekonomiskt styrda att de blir dumsnåla.
En manuell låda förbrukar mindre bränsle, men har istället slitage på lamellerna och i värsta fall går även svänghjulet. Dyrt är bara förnamnet, räkna ca 10.000 för att byta koppling och ca 20.000 för att byta svänghjul.
Den automatiska växellådan förbrukar ca 8-12% mer bränsle, men har inget direkt slitage. i stället byter man olja ca var 5:e eller 6:e år. Oljebytet kostar ca 1500 kr.
Välj inte manuell låda som ni drar tunga släp ofta eller rangerar husvagn, det tar kol på kopplingen.

Att välja bränslealternativ är ingen lätt sak.
Vad har framtiden i sitt sköte?
Hur länge ska ni behålla bilen?
Fossila bränslen är väg att fasas ut i en rasande fart, dels genom tillgångsbrist och dels ur miljösynpunkt.
Att köpa en bensindriven bil idag blir väldigt fel, bensinen kommer att försvinna inom några år.
Diesel har vi till stora delar kunnat ersätt med förnybara råvaror så som raps, hvo, tallolja, FT etc, därför är dieselmotorn ett alternativ på längre sikt.
Idag finns det inget som kan ersätta bensinen till bensinmotorer i stor utsträckning.
Det går att blanda i 10% etanol, 5% tallolja och försök pågår med att framställa butanol, men det går inte ersätta bensinen.

Därför bör man välja ett bränsle som är framtidssäkrat som t ex gasbil eller etanol i stället för bensin som är på väg bort.
Gasbilen är dessutom ekonomisk med låg skatt och låg drivmedelskostnad.
Biogas kan vi framställa i stora mängder och i princip varje kommun har sin egna biogasproduktion från sopor och slam.
Köpråd:
Undvik gasdrift fordon.
Du kan knappt tanka någonstans utanför storstäder, och bensintanken är otroligt liten.
Utbyggnad sker inte över en natt, och gastanken skall bytas snart, då den har lagstadgat bäst före datum. Idiotdyrt!

När gasbilarna har gastankar som byts komplett (som gasol till husvagnar), kan det bli hållbart ägande, även i "obyggden" utanför tullarna
Betydligt enklare infrastruktur, och man kan "fylla bränsle" överallt.

Etanolbilar dras med många dyra problem. Undvik. (Ännu iaf)
Man måste även finna hållbara framställningssätt innan den är ett miljlöbränsle på riktigt.
Sker inte över en natt.
Mina erfarenheter av dieselbilar, är att dom drar ca 1,5 dl mindre vid normal landsvägskörning än en bensindriven dito.
Men om man kör stadskörning blir skillnaden snabbt större till Dieselns fördel.
Även om man drar mycket släp.

V70 bensinare är snåla på landsvägskörning, men törstiga i stan.
Min V70 140hk drar ca 0.72 sommartid och 0,75 vintertid.
Jag bor på landet, och pendlar 4mil enkel resa efter kurvig och backig länsväg laglig fart +moms.
Kör nog som medelsvensson.
Färddatorn hävdar dock 0.69, men mäter jag själv, blir det som ovan.

Med husvagnen (1350kg) springer den upp i 1.4.
Småkör jag mer än vanligt här i byn, (semestern tex) sticker det iväg upp mot 0.8.
MickeM skrev:Mina erfarenheter av dieselbilar, är att dom drar ca 1,5 dl mindre vid normal landsvägskörning än en bensindriven dito.
Men om man kör stadskörning blir skillnaden snabbt större till Dieselns fördel.
Även om man drar mycket släp.

V70 bensinare är snåla på landsvägskörning, men törstiga i stan.
Min V70 140hk drar ca 0.72 sommartid och 0,75 vintertid.
Jag bor på landet, och pendlar 4mil enkel resa efter kurvig och backig länsväg laglig fart +moms.
Kör nog som medelsvensson.
Färddatorn hävdar dock 0.69, men mäter jag själv, blir det som ovan.

Med husvagnen (1350kg) springer den upp i 1.4.
Småkör jag mer än vanligt här i byn, (semestern tex) sticker det iväg upp mot 0.8.
Ja somsagt ! Kör du bensinaren så snålt lär inte dieseln dra över 0,5
Jag tror knappast att en Diesel-motor har mer krånglande delar än en Bensinare som vissa vill påstå. Köper man D5 utan partikelfilter och virvelspjäll (innan 2005) så har du dessutom eliminerat de potentiellt felande länkarna om man nu är orolig för det. Du har tändspolar, tändstift, spjällhus osv osv som inte är helt ovanliga saker som behöver bytas/servas på en Bensinare.

Jag kör själv en XC70 D5 AWD -06 med manuell låda. Jag har aldrig lyckats komma över 0,7 enligt färddatorn blandad körning. Jag brukar nolla den varannan tankning vilket är ungefär en gång per månad. Jag kör dagligen småsträckor i stadstrafik och pendlar till jobbet 8 mil (motorväg) och brukar landa på 0,61 enligt färddatorn utan särskilt större ansträngning.

Aut/Man gör mycket mer på förbrukningen än AWD/FWD. AWD auto är rena döden om man vill köra snålt, oavsett vilken motor vi pratar om.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Kolla att luftförvärmningsspjälle[…]

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]