Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jens75
Fram till förra veckan har jag inte haft några problem med bromsarna på min bil S60 -05.

Dock fick jag förra veckan lämna in bilen på auktoriserad verkstad eftersom den ena låsmuttern (höger fram) gick sönder. På verkstaden fick de svetsa loss bulten. Nu samma vecka noterar jag att bromsskivan fram av någon anldening blir mycket varm när jag kör. Jag tog isär bromsok / klossar och allt ser fint ut. Det monterades även nya bromsskivor / klossar på bilen för ca 6må sedan. Allt var rent och fint och var lätt att ta isär..

Kan verkstaden vid svetsning förstört någonting pga för höga temeraturer? Det kan ju även vara en ren slump att någonting går sönder samma vecka som svetsningen.
av LaRy
Rent teoretiskt, om han som svetsade på hjulbulten är så dum så att han sätter jordklämman i bilen går svetsströmmen genom hjullagret. Kullager tål definitivt ej svets-strömmar. Ifall det är hjullager-fel, begär att få det trasiga lagret. En delning (sågning) av kullagret kommer att visa ifall det finns brännmärken mellan kulor och lagerbana från svetsströmmar.
Det är teoretiskt möjligt att kvadda ett hjullager med kraftig ström a'la svetspå det viset som sägs ovan.
Inte med temperatur, med en kort svetsning på hjulskruv.
Alldeles för mycket metall som skall hettas upp ordentligt. Det hinner det inte.

Men jag tvivlar på hjullagret i detta fall. Skulle ge missljud också, och knappast het bromsskiva.

Hissa bilen med het broms (inte kall), och känn om hjulet går tungt.

Man kan också rulla till den stannar själv, och noga känna efter en ev "stoppknyck" i bilen.
Då ligger en eller flera bromsar an.

Kärvande bromsar kärvar alltid mer varm än kall.
Troligen bromskolven som expanderar.

Känn att centrumskruven inte är lös, när du ändå är i farten.
Eftersom du gjorde jobbet på en volvo-verkstad så kan du prova med att ringa dem. Säg bara som det är att hjulet som de tog bort muttern från blir extremt varmt under körning.

Du borde också kunna få gratis lånebil under tiden eftersom de har service-garanti.

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&[…]

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]