Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har elektrisk motorvärmare original som satt på bilen när jag köpte den ny. Typ nästan aldrig använt. Men vill börja göra det mer.

Jag har VOC som har gått ut. Om det går att styra på/av för den elektriska motorvärmaren skulle det vara intressant att kicka igång abonnemanget igen.

Så det är frågan. Kan man med VOC / App fjärrstyra den elektriska motorvärmaren?

Om inte. Finns det något annat enkelt sätt att uppnå annan fjärrstyrning?
Kimmen90 skrev:http://www.volvocars.com/se/agande/tjan ... vo-on-call
Bara en länk är inte så mycket till hjälp.

Det intressanta stycket är väl detta.
"Förvärm motorn eller värm upp kupén på din Volvo utan att starta dieselmotorn. (Kräver en fabriksinstallerad värmare.)"
Det har jag också hittat.

Men jag har också läst alternativa texter från volvo som gör gällande att det ska vara en bränsledriven värmare för att det ska fungera.
Och i texten står det utan att starta dieselmotorn. Jag har t4f, bensin/etanol.
Såvitt jag vet är det bara bränsledrivna värmare som går att styra via VOC-appen.
Om du har en hybridbil så kan du förvärma kupén elektriskt. Annars är det som sagt bara den bränsledrivna som går att styra med VOC. Sen vet jag inte riktigt om du menar att du med bilen redan inkopplad vill kunna styra när motorvärmaren (eller kupévärmaren?) startar? I sådana fall är det väl en vanlig timer du vill ha, alt. om det finns någon "smart" timer som går att styra från mobilen.
Ett enkelt sätt att lösa problemet för en elvärmare är att fjärrstyra eluttaget snarare än själva värmaren. Fjärrstyrda eluttag går att hitta utan problem, inklusive GSM-styrda om man behöver lång räckvidd på fjärrstyrningen. De ser inte ut att kosta några stora pengar heller. Men här finns förstås en viss risk, beroende på var elanslutningen finns, att någon norpar det fjärrstyrda uttaget, särskilt om det inte går att låsa in det eller om mottagningen blir för dålig om det låses in.

En annan möjlighet är att installera en fjärrstyrning särskilt avsett för din elvärmare. Både DEFA och Calix har sådana. Har hört här på forumet att det är Calix som gör Volvos "egna" elmotorvärmare men det är inget jag själv kan gå i god för.
stort tack för alla bra förslag!
Just nu kör jag med en ett vanligt uttag med trådlöss/fjärrbrytare. Perfekt att kunna slå på inomhus. Nackdelen är att man bör komma ihåg att stänga av den innan man åker iväg eller när man kommer tillbaks. För annars när man stoppar in sladden i bilen så börjar den värma igen.
Ingen stor kostnad om man glömmer den ett tag förvisso men ändå..

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]