Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har dom centraleuropeisk gummiblandning är dom inte framtagna för vinterväglag. Det är dom, alltså centraleuropeiska friktionsdäck, som brukas kallas året runt däck. Dom är inte lagliga som vinterdäck i Sverige eftersom dom inte är särskilt framtagna för vinterkörning. Dom kan ha m+s-märkning men är ändå förbjudna. Dom brukar dock inte ha alptoppen du snackar om.. Den verkar inte finnas på sånna däck.. Eller har nån sett det?
joel80 skrev:Har dom centraleuropeisk gummiblandning är dom inte framtagna för vinterväglag. Det är dom, alltså centraleuropeiska friktionsdäck, som brukas kallas året runt däck. Dom är inte lagliga som vinterdäck i Sverige eftersom dom inte är särskilt framtagna för vinterkörning. Dom kan ha m+s-märkning men är ändå förbjudna. Dom brukar dock inte ha alptoppen du snackar om.. Den verkar inte finnas på sånna däck.. Eller har nån sett det?
Kan inte du gå in på närmsta polisstation och predika detta?

Polisen väljer europeiska friktionsdäck för att de går att köra snabbt med och har bra köregenskaper på asfalt, våt som torr.
joel80 skrev:Har dom centraleuropeisk gummiblandning är dom inte framtagna för vinterväglag. Det är dom, alltså centraleuropeiska friktionsdäck, som brukas kallas året runt däck. Dom är inte lagliga som vinterdäck i Sverige eftersom dom inte är särskilt framtagna för vinterkörning. Dom kan ha m+s-märkning men är ändå förbjudna. Dom brukar dock inte ha alptoppen du snackar om.. Den verkar inte finnas på sånna däck.. Eller har nån sett det?
Centraleuropeiska vinterdäck är framtagna för vinterkörning (vad är dom annars framtagna för?), är grovmönstrade och har M+S märkning, alltså godkända. Inga tveksamheter...

Alptoppen/snöflingan är inget krav, det står M+S ELLER snöflingan...
Friktionsdäck/nordiska vinterdäck är kanon på sommaren. Otroligt bra grepp då dom blir så löjligt mjuka av värmen. Något instabla i kurvor dock, beroende på profil.

... Däremot sliter man ner dom på direkten.... Och då menar jag på direkten, ett par månader med 25+ så är dom sopslut sen(om man utgår ifrån nästan nytt mönsterdjup).

Så större risk för bakvagnssläpp håller jag inte med om, gick inte ens tvinga fram ett släpp med 945an :lol:
Om dom är framtagna för vinterväghållning har dom den mjuka gummiblandningen... Då kommer dom också komma med på STROs lista. De med hård gummiblandning är inte framtagen för de vinterförhållanden vi har i Sverige och är inte godkända, även om dom är grovmönstrade och har M + S märkning.

Med Alptoppen/snöflingan (3PMSF) kan man vara mer säker på att det är ett vinterdäck som är lagligt.
This marking is a declaration on the part of the manufacturer during Type Approval process and can be displayed next to an ideogram of a three peak mountain with a snowflake in the middle, known as 3PMSF ( 3 PEAK MOUNTAIN SNOWFLAKE ). The 3PMSF marking certifies that the tire has passed the Homologation tests set out in the EU regulation 117. Here in La Thuile, it was displayed for the first time to both the institutions and the press”.
Several tests have compared 3PMSF, M + S and SUMMER tires: in each test and on all types of surfaces, the new concept high performance winter tire, represented by the 3PMSF label, proved to be the best solution.

How a 3PMSF tire is approved
In order to obtain approval, the snow grip index of the tire in question must be at least 1.07 compared to a standard reference tire called SRTT.
Approval tests simulations in La Thuile, were performed with two Fiat 500 Abarth equipped with a set of tires SRTT (Standard Reference Test Tyre), size 195/75 R14 - and 3PMSF winter tires size 185/55 R15 respectively.
A comparative braking test with active ABS was performed. The car was driven up to a speed of 28 km / h, put into neutral and then brakes with active ABS were applied down to a residual speed of 8 km / h. Therefore, the average deceleration was calculated by measuring the distance traveled and the time elapsed between the moment when the speed was 25 km / h to the moment it reached 10 km / h. The test was repeated in order to take into account any changes in the condition of the track.
It was possible to observe the real differences between the two types of tires with a definite advantage for those with 3PMSF markings.
http://www.pneurama.com/en/rivista_arti ... &ARCHIVE=1

Jag förstår inte att man försvarar sånna skitdäck (för svensk vinter) och envisas med att vilja ha däck som är värdelösa i halka. Man vill väl ha så bra grepp som möjligt vintertid?
Lucif3r skrev:Friktionsdäck/nordiska vinterdäck är kanon på sommaren. Otroligt bra grepp då dom blir så löjligt mjuka av värmen. Något instabla i kurvor dock, beroende på profil.

... Däremot sliter man ner dom på direkten.... Och då menar jag på direkten, ett par månader med 25+ så är dom sopslut sen(om man utgår ifrån nästan nytt mönsterdjup).

Så större risk för bakvagnssläpp håller jag inte med om, gick inte ens tvinga fram ett släpp med 945an :lol:
Det är inte bättre grepp med vinterdäck på sommaren. Sanslöst mycket sämre bromssträcka som du kan se i videon här nedanför.
Starta vid ca 2:46 om du inte vill höra allt snack innan:
[youtube]TPEc2rPjQkE?t[/youtube]

https://youtu.be/TPEc2rPjQkE?t=2m46s
Lucif3r skrev:Jag pratar om egen erfarenhet , sen får videon säga vad fan den vill på ren svenska :roll:
Skulle vara kul att testa själv nån gång. Alltså att en vanlig sommardag, ta med dubbfria vinterdäck och åka ut till nån tom raksträcka/parkering, ställa upp lite koner och testbromsa samt göra lite undanmaövrar först med sommardäck och sen med vinterdäck på.
Lucif3r skrev:Jag pratar om egen erfarenhet , sen får videon säga vad fan den vill på ren svenska :roll:
Så varför finns sommardäck överhuvudtaget då... om nu vinterdäck är bättre både på vintern och sommaren... ??:-/ :roll:

.
Nu läste du vad du ville läsa, och inte vad jag skrev........
Jag sa inte att dom är bättre på precis allt. Det jag sa var att det är bättre grepp med mjukt gummi(=vinterdäck i värme), och jag sa även att däcken slits otroligt fort pga. det. Ytterligare sa jag även att dom kan bli rätt ostabila i kurvor, beroende på profil och hur mjuka dom blir.

Om du tolkar det som att vinterdäck är bättre än sommardäck på sommrarna så får det stå för dig, men det var inte vad jag sa.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 16
V70N Facelift Xenonlampor

Sonen fick nedslag på A traktorn ”otil[…]

C40 körkomfort.

Sedan några veckor kör jag en C40 fwd -[…]

Med hjälp av elschema, ett nytt iso kablage s[…]