Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Upptäckte följande i dag när jag fick punktering. Sätter man olika storlekar på framdäcken ballar dessa system ut. Måste tydligen vara samma bredd och höjd på däcken. Gissar att givaren på VF och HF inte ger samma input till styrboxen. Tog ju en stund innan jag kom på detta. Var nära att boka tid på verkstad men slipper detta nu :)
Hmm. Har lite svårt att förstå att någon av systemen och särskilt inte de två sistnämnda skulle påverkas nämnvärt av olika dimension på framhjulen, särskilt inte bredd och höjd (profil). Stor skillnad i rullomkrets mellan olika däck skulle potentiellt kunna ge bekymmer med antispinnsystem och AWD men det är ju en annan sak.
ABS-sensorerna är egentligen bara inblandade i hastighetsmätningen. Filbytesvarnaren har såvitt jag vet inget alls med bromsar eller hjul att göra utan bygger enbart på en kamera i vindrutan som läser bilens position på vägen relativt filmarkeringarna. Krockvarningssystemet behöver säkert uppgift om hastighet men så länge rullomkretsen inte avviker mer än marginellt blir också felvisningen av hastighet bara marginell. Sitter reservhjulet på annan plats än det där bilens hastighetsmätning sker (enbart vänster fram tror jag) borde hastighetsmätningen inte påverkas alls.

Vad fick du för indikation på att systemen ifråga "ballat ur"?
Kollade just i VIDA vad som gäller för min egen V70 -15 och ja, hastigheten mäts med hjälp av båda framhjulen.
När det gäller punka på AWD-bilar sägs det ju att bilarna numera är smarta nog att kunna förstå om om omkretserna skiljer så att haldexen inte ligger och drar åt för att häva inbillade sladdar. Spontant borde ju den beräkningen i sådana fall ske någonstans mer centralt för att sedan kommendera DEM:en att jobba. Och då borde ingenting annat heller balla ur. Men jag undrar också vad exakt det är för "glapp" du upplever. Och vad exakt talar för att det är däckdimensionens fel?
andersuw skrev:Filbytesvarnaren har såvitt jag vet inget alls med bromsar eller hjul att göra utan bygger enbart på en kamera i vindrutan som läser bilens position på vägen relativt filmarkeringarna.
En parentes men jag trodde det var BLIS-kamerorna som skötte sånt? Fönstershoppar en del på blocket och jag tycker man i regel ser filbytesvarningsknappen på bilar som också har BLIS. Men jag kanske blandar ihop det, kanske är med adaptiv farthållare = framåtriktad kamera (?) som det ingår. Edit: Verkar faktiskt vara FSM, alltså kameran i vindrutan, som sköter det.
Ja, det är FSM och kameran i vindrutan som sköter filbytesvarningen. Den varningen är helt oberoende av BLIS. BLIS hanterar enbart dödavinkeln-varningen och gör det via bakåtriktade kameror med tillhörande styrenheter i backspeglarna (i det ursprungliga BLIS-systemet som inte längre finns kvar i produktion).

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]