Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Persvante skrev:För övrigt kan man tycka att "feltankningar" är lite onödigt, man borde väl veta vad man kör med för bränsle, om inte så får man tänka till innan man väljer bränsle.
Feltankningar är värre än onödiga men ändå ganska lätt hända. Det kan räcka med att man är lite disträ och lite trött och låter saker och ting gå över ryggmärgen. Själv har jag dessbättre aldrig tankat fel i någon av alla de bensinbilar jag haft genom åren. Men när jag nu köpte en diesel för första gången var jag just därför lite rädd för att jag någon dag vanemässigt skulle sträcka mig efter det gröna handtaget istället för det svarta. Det har dessbättre inte hänt ännu. Men skulle det hända bör det vara lugnt ändå. Jag drog en lättnadens suck när jag konstaterade att bilen har feltankningsskydd. Man får helt enkelt inte ner munstycket i påfyllningsröret om man försöker med bensin istället för diesel. Om jag fattat rätt är ett sådant skydd också något som går att eftermontera på bilar som inte har det även om jag inte är säker på att Volvo själva erbjuder det som tillbehör.
Jag vill påstå att jag är en hyfsat bilintresserad individ men jag har feltankat. Det går till exakt som andersuw beskriver. Du står och tänker på något annat, tankningen sker med automatik som det har gjort så många gånger innan. Problemet är bara att du kanske ägt bensinbil innan eller har två stycken med olika drivmedel.

Kan lova er att ångesten när du ser den gröna slangen i din bil med "diesel" skrivet i tankluckan inte är att leka med. I mitt fall var det lyckligtvis en lördag så jag hade inte bråttom någonstans och hade dessutom gratis assistans. 25 minuter senare var bilen på verkstad (bärgarna har nyckel till de flesta bilverkstäders grindar tydligen) och jag satt i tunnelbanan. Snopen.
STARTA INTE BILEN OAVSETT VAR DU STÅR - så löser sig allt annat. 2500kr kostade det i mitt fal att ta ner och tömma tanken och blåsa ut bränsleslangarna.
Precis. Billig "livförsäkring". Ett sådant (eller likartat) skulle jag definitivt ha skaffat mig om bilen inte redan haft det inbyggt. Troligen funkar de alla efter samma princip: Bensinmunstycket är smalare än dieselmunstycket och feltankning med bensin är därför möjlig om det inte finns något skydd. Man löser det genom att sätta dit ett lock med spärrar som bara trycks undan om det är ett dieselmunstycke man försöker med. Åt andra hållet (diesel i en bensinbil) bör feltankning förhindras helt enkelt därför att dieselmunstycket är för grovt för att gå ned i påfyllningsröret.
Jag har ju en sjuhelvetes massa saker att tanka, olika bilar, flera båtar, ett gäng traktorer, gräsklippare i alla former, motorsågar och röjjare osv alla med olika bränslen, visst vaknar man på natten med mardrömmen om att någon gång göra. fel. :-O)

BTW två gånger har jag hört om folk som tankat diesel i färsk/dricksvattentanken, 1 gång på husbil, i gång på segelbåt.
andersuw skrev:
Persvante skrev:För övrigt kan man tycka att "feltankningar" är lite onödigt, man borde väl veta vad man kör med för bränsle, om inte så får man tänka till innan man väljer bränsle.
Feltankningar är värre än onödiga men ändå ganska lätt hända. Det kan räcka med att man är lite disträ och lite trött och låter saker och ting gå över ryggmärgen. Själv har jag dessbättre aldrig tankat fel i någon av alla de bensinbilar jag haft genom åren. Men när jag nu köpte en diesel för första gången var jag just därför lite rädd för att jag någon dag vanemässigt skulle sträcka mig efter det gröna handtaget istället för det svarta. Det har dessbättre inte hänt ännu. Men skulle det hända bör det vara lugnt ändå. Jag drog en lättnadens suck när jag konstaterade att bilen har feltankningsskydd. Man får helt enkelt inte ner munstycket i påfyllningsröret om man försöker med bensin istället för diesel. Om jag fattat rätt är ett sådant skydd också något som går att eftermontera på bilar som inte har det även om jag inte är säker på att Volvo själva erbjuder det som tillbehör.
En av mina förare lyckades tanka bensin i min V70 D4 MY 14 trots felrankningsskydd. Jag frågade honom hur han lyckades, fick till svar att det gick trögt men det gick..... Han måste ha pressat rejält, men tydligen går det.
[quote="VolvoB20"]

BTW två gånger har jag hört om folk som tankat diesel i färsk/dricksvattentanken, 1 gång på husbil, i gång på segelbåt.[/
DET är min värsta mardröm!
Att tanka diesel i vattentanken på båten. Lär aldrig gå att få vattnet ok efter det. Och min vattentank i båten sitter inbyggd i skrovet. Hua!
Ni har väl sett SOS - En segelsällskapsresa?

Bensin brinner snabbare än diesel. Det är en av de två anledningarna till att dieslar inte varvar lika högt som bensinare. Flamfronten hinner inte med kolven, så effekten sjunker drastiskt när varvtalet börjar bli högt.
ChristerN skrev:
VolvoB20 skrev:
BTW två gånger har jag hört om folk som tankat diesel i färsk/dricksvattentanken, 1 gång på husbil, i gång på segelbåt.[/
DET är min värsta mardröm!
Att tanka diesel i vattentanken på båten. Lär aldrig gå att få vattnet ok efter det. Och min vattentank i båten sitter inbyggd i skrovet. Hua!
Är Saga 315 så dumt konstruerade?
Går väl sisådär att sanera, på husbilen började man visst med starka grejjer efter man tömt tanken. Varmvatten + maskindiskmedel som man kör igenom, sen går man över till svagare saker som vanligt diskmedel o vatten, för att avsluta med rent vatten.

Maskindisk är ju sjukt starkt, provat med alla medel i båtaffären för att få de missfärgade antihalk-ytorna fina, inget hjälper helt, så provade jag maskindisk, som nytt på några minuter.....
Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]