Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Klart du ska serva själv! Bilen börjar bli så gammal så den eventuella värdehöjningen som en stämpel i boken ger är försumbar. Spara kvitton och se till att dokumentera vad som gjorts när bara.

Vida är suveränt att ha tillgång till, vill man bara ha mjukvaran så finns den alldeles gratis att hitta om man letar lite.

Haynesböckerna har blivit mycket sämre tycker jag, det är många gånger de har helt felaktig info. Köpte en till min bil och hade jag följt instruktionerna i boken när jag bytte bränslefilter hade jag nog stått och försökt starta bilen än. (Jag har en 2.0D och där måste man lufta ur bränslesystemet genom att suga i returledningen, detta nämns öht inte i boken)

Ett tips för att spara ännu fler slantar är att köpa oljan från Tyskland, ofta minst halva priset per liter för olja med rätt klassning, jämfört med att köpa småförpackningar i Sverige.

Jag har en V70 2.0 D -09 och servar själv, senaste servicen gick väl på ca 400:- inklusive olja och filter. :)
Waizguy skrev:Kan det inte t.o.m vara en fördel att lyfta framvagnen? Plugghålet sitter väl på tråget i vågrätt riktning- bakåt på dessa modeller? Kanske man kan få ut en extra droppe eller två :)

Det stämmer bra det. Nu lutar ju iofs motorn några grader bakåt ändå, men nog går det lite fortare att få ur all olja med mer självfall :)
Tottoman skrev:Klart du ska serva själv! Bilen börjar bli så gammal så den eventuella värdehöjningen som en stämpel i boken ger är försumbar. Spara kvitton och se till att dokumentera vad som gjorts när bara.

Vida är suveränt att ha tillgång till, vill man bara ha mjukvaran så finns den alldeles gratis att hitta om man letar lite.

Haynesböckerna har blivit mycket sämre tycker jag, det är många gånger de har helt felaktig info. Köpte en till min bil och hade jag följt instruktionerna i boken när jag bytte bränslefilter hade jag nog stått och försökt starta bilen än. (Jag har en 2.0D och där måste man lufta ur bränslesystemet genom att suga i returledningen, detta nämns öht inte i boken)

Ett tips för att spara ännu fler slantar är att köpa oljan från Tyskland, ofta minst halva priset per liter för olja med rätt klassning, jämfört med att köpa småförpackningar i Sverige.

Jag har en V70 2.0 D -09 och servar själv, senaste servicen gick väl på ca 400:- inklusive olja och filter. :)

Tack för tipsen, ja en vida + Dice ska beställas, tips på bra sida att beställa olja från?
kicken skrev:Jag personligen gör alltid så att jag hissar upp bilen på tex höger sida, under med en bred men låg bunke ( till för oljebyte) bort med oljepluggen sen sänker jag ner bilen så den står plant, och sen när det inte rinner mer brukar jag hälla i lite ny olja och sen återigen vänta tills den runnit ut. Byter oljefilter, sen upp med bilen och tillbaka med oljeplugg, sen är det bara att hälla i ny olja, det tycker jag funkar himla bra, visst en billyft skulle ju underlätta men jag tycker detta funkat bra för mig, inte för andra kanske :)
så gör jag med, är jag riktigt seriös lyfter jag på andra sidan och då brukar det komma nån droppe till
Senast jag köpte olja köpte jag på tyska Ebay. Min motor skall ha 5w-30 med klassningen ACEA A5/B5. Jag köpte 6 liter Total-olja för ca 350:- hemkört till dörren.

http://www.ebay.com/itm/222185256773?_t ... EBIDX%3AIT

Vill du handla oljan i Sverige så rekommenderar jag oljefyndet.se och oljemagasinet.se
kicken skrev:

Tack för tipsen, ja en vida + Dice ska beställas, tips på bra sida att beställa olja från?
osla skrev:
kicken skrev:Jag personligen gör alltid så att jag hissar upp bilen på tex höger sida, under med en bred men låg bunke ( till för oljebyte) bort med oljepluggen sen sänker jag ner bilen så den står plant, och sen när det inte rinner mer brukar jag hälla i lite ny olja och sen återigen vänta tills den runnit ut. Byter oljefilter, sen upp med bilen och tillbaka med oljeplugg, sen är det bara att hälla i ny olja, det tycker jag funkar himla bra, visst en billyft skulle ju underlätta men jag tycker detta funkat bra för mig, inte för andra kanske :)
så gör jag med, är jag riktigt seriös lyfter jag på andra sidan och då brukar det komma nån droppe till
Helt onödigt så länge ni inte tvättar motorn !
Hur mycke fållor o fickor i motorn där gammal olja ligger kvar !
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]