Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Spjället har med luftförvärmning att göra, det kan inte direkt påverka tomgången. Åtminstone inte i normalfallet. Men här verkar det ju vara något konstigt på gång...

Borra hål i luftfilterboxen vet jag inte varför man gör... men inte ens det borde påverka tomgången. Kan man tänka sig att den förra ägaren kanske kopplat någon slang fel?

Vilken motor har din bil?
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Borra hål i luftfiltret vet jag inte varför man gör... men inte ens det borde påverka tomgången
Har för mig jag läst något någonstans om att borra hål i luftfiltret av någon anledning, men det var nog turbo modeller. Kommer inte ihåg var eller varför. Men tänker man logiskt finns det ingen anledning till att ha större diameter i filtret än vad LMM-en har. Kanske varit en annan LMM ?? Min 16V motor har ju större LMM än andra rödblock som standard. Kanske någon provat något sådant?
Jag har plockat bort spjället och termostaten i luftfiltret och stoppat in förvärmningsslangen från grenröret direkt i filterburken, och "isolerat", tätat med en tvättsvamp :-O) . Blev av med lite oväsen (skrammel) och motorn går bättre (kör på E85)

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 […]

Stolarna fram sitter med 4 skruvar, relativt enkel[…]

Fjäder dörrlås

Har du fått tag på en returfjäder[…]

C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma li[…]