NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av htchd2
Hej, generatorn på min s40 2008 1.8f har gett upp helt, hur svårt är det att skruva ut den själv? Jag behöver få den utskruvad för att sedan lämna in den för lagning. Finns en som lagar de genom att byta diodplatta eller vad han nu så. Tacksam för svar
av htchd2
Har sett den här videon. Men det är en t5:a han plockar ut ifrån, vet inte om de skiljer från 1.8f
av Rådlös
Här är nog ett bättre exempel:

Vid 3 minuter och ungefär 9 sekunder kommer generatorn. Den fästs med 3 skruvar plus det krångliga som kanske blir med att slacka på remmen.
av htchd2
Är det ett enda lång rem? Eller är det en kortare för just generatorn o nått annat. På videon ser det ut att vara en som går runt allt
av Cal84
Om det ser samma ut som på min c30 1,8f så räcker det med att hänga av den stora remen och sedan skruva bort motorskyddet under bilen då kommer du åt dom två skruvarna dom håller generatorn under sedan har du en skruv som sitter över på den,den syns ovanifrån precis under remspännaren,när dessa skruvar är borta så kan du vinkla generatorn så du kommer åt kabelanslutningen som sitter med 13 nyckel och givarkontakten är bara att trycka till och dra rakt ut. Det är lite trångt att få ut den men det går.

Glöm inte att koppla bort batteriet!!!
av htchd2
Soelar det roll vilken generator man väljer, finns en med 150a och en med 120a denso, den ena heter dan934 och den andra dan1016
av timebandit
Har du 120A idag och köper en 150A så måste mjukvaran uppdateras för att det skall fungera korrekt.
Har själv beställt hem en 150A och skall prova byta själv. Vet att mjukvaran behöver uppdateras sedan men det är det väl värt antar jag.
Köper du istället en 120A och har idag 120A så slipper man uppdatera mjukvaran.
Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]

EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]