Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev:Vida är det många som använder har jag förstått. Det kostar väl en del att ha, eller finns det "pirat"??
Det finns "pirat" och det är vad så gott som alla som använder VIDA privat har. Det kostar en spottstyver på ebay e.dyl. VIDA i kombination med DICE (det gränssnitt som behövs för att koppla upp VIDA mot bilen) kostar lite mer. Men skall man jämföra med Haynes GDS-handbok är det ju VIDA utan DICE som man rimligen bör jämföra med. VIDA med DICE ger en funktionalitet som ingen bok kan tillhandahålla. Och även VIDA utan DICE är långt värdefullare än Haynes i mina ögon. VIDA innehåller ju i praktiken vad som i forna dagar var Volvos hela verkstadshandbok (en serie volymer, inte bara en) med kompletta anvisningar för de allra flesta service- och reparationsåtgärder plus reservdelsförteckning och uttydning av felkoder. Därmed inte sagt att det inte kan vara klokt att ha Haynes ändå. Skadar aldrig att ha både hängslen och livrem.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Arnold skrev:
Lucif3r skrev:
Arnold skrev:Om man ska byta olja så behöver man ju ha en billyft eller en grop.

Jahaja, det måste jag berätta för min domkraft och pallbockar, för dom tror att dom duger gott och väl för allt............................ Men vilken tur att du kom här och berättade att man måste ha billyft eller en grop.
Jag utgår ifrån att bilen måste stå vågrätt för att all olja ska rinna ut. Det räcker väl inte med att hissa upp framändan.
Jodå, det räcker eftersom oljepluggen sitter i motorns bakkant. Men själv tycker jag GDS-hallshyran (ca 200 kr för en vanlig service) är väl värt priset för att slippa åla omkring i eller utanför det privata garage jag inte har och bekymra mig över hur jag skall ta hand om spilloljan. Visst, det går säkert det också men GDS-hallen är f-n så mycket smidigare.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Lucif3r skrev:hayens är inge vidare över lag... Finns mycket bättre böcker, dock inte lika "vanliga" som haynes.
Hmm. Så vilken bok annan än Haynes skulle du vilja rekommendera för en V70 -07?
Arnold skrev:Jag utgår ifrån att bilen måste stå vågrätt för att all olja ska rinna ut. Det räcker väl inte med att hissa upp framändan.

Jahaja, det måste jag tala om för min vitblockare med pluggen på 'baksidan' av motorn :roll:

andersuw skrev:Hmm. Så vilken bok annan än Haynes skulle du vilja rekommendera för en V70 -07?
Jag har faktiskt noll koll på nyare årsmodeller, så kan inte hjälpa dig där :)
kicken skrev:
andersuw skrev:
Arnold skrev:Om man ska byta olja så behöver man ju ha en billyft eller en grop. Det kostar att hyra.
Man kan som andra påpekat klara sig utan. Själv vill jag dock ha en men det kostar inte mycket. Ett par hundralappar för hyra av GDS-hall hos OK.
Arnold skrev:Om man servar på Bilia så får man ett års assistansförsäkring tills bilen är 10 år.Och det kan ju vara värt något också. Assistansförsäkringar kostar ca 500:- om året om man ska köpa en.
Men en 07:a är ju ca 10 år gammal vid det här laget.
Ja alltså kunskap / plats / verktyg och sånt har jag koll på. Mer värdeminskning och så.. Är det dumt liksom.
Jag har en 07:a och fick assistansförsäkringen i år.
Lucif3r skrev:
Arnold skrev:Jag utgår ifrån att bilen måste stå vågrätt för att all olja ska rinna ut. Det räcker väl inte med att hissa upp framändan.

Jahaja, det måste jag tala om för min vitblockare med pluggen på 'baksidan' av motorn :roll:

andersuw skrev:Hmm. Så vilken bok annan än Haynes skulle du vilja rekommendera för en V70 -07?
Kan de va nåt att prata med en vitblockare :D
Lucif3r skrev:
Tänkte väl det. Tror inte någon annan kan heller. ;-) Däremot finns det ju något som heter VIDA för oss med senare årsmodeller. Ingen så dum e-bok det. ;-)
Jag personligen gör alltid så att jag hissar upp bilen på tex höger sida, under med en bred men låg bunke ( till för oljebyte) bort med oljepluggen sen sänker jag ner bilen så den står plant, och sen när det inte rinner mer brukar jag hälla i lite ny olja och sen återigen vänta tills den runnit ut. Byter oljefilter, sen upp med bilen och tillbaka med oljeplugg, sen är det bara att hälla i ny olja, det tycker jag funkar himla bra, visst en billyft skulle ju underlätta men jag tycker detta funkat bra för mig, inte för andra kanske :)
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]