Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av prajtor
Hej
Jag har läst många trådar på forumet men hittar inte riktigt svaret på min fråga.

Jag har en v60 av 2011 med d3 och automatlåda. Jag kör företrädesvis minst 6 mil i stöten, minst 12 mil per vardag och har nu på kort tid råkat ut för att bilens batteri tar slut då jag ställt motorvärmaren på tidur (mellan 5-8 minusgrader). Jag har kommit ut till varm bil men bilen i det närmaste helt död. Jag trodde batteriet var slut men fick igår besked av mekonomen att batteriet är helt ok efter att de felsökt batteriet. Någon som har några ideer? batteriet som sitter i är ett volvobatteri på 90Ah.

I min tidigare v70 från 2010 avbröt motorvärmaren då batterispänningen blev för låg, och vill minnas även att den kände efter spänningen innan start och redan då avbröt om spänningen var för låg. Är en funktionen borta på v60?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Bilen stänger av värmaren om spänningen blir för låg. Om en cell i batteriet är kass brukar spänningen dock sjunka så fort att det inte hjälper. Går bara att mäta med en riktig grill och loggning tid/spänning, det har mekonomen helt säkert inte gjort.
Användarvisningsbild
av P210
Tyvärr utsätter värmarna batterierna för långa djupa urladdningar som de inte är gjorda för, redan efter 3år med värmardrift verkar en del originalbatterier ge upp!

Fick byta mitt förra vintern, har en MY10 V50, valet blev efter lite research ett AGM batteri från Biltema för 1600:-
Mitt originalbatteri höll spänningen (volttalet) uppe så checken mjukvaran gör innan värmaren startas märker inget, men efter 20min värmardrift var bilen varm och go men när jag sedan vred på startnyckeln kollapsade batteriet mär startmotorn försökte få sitt och allt blev svart och värmaren stannade!

Lite batteriskola
Ett traditionellt blysyrabatteris livslängd är direkt relaterat till hur djupt det urladdas varje gång.
-Om batteriet urladdas till endast 50 % varje dag så håller det dubbelt så länge som om det hade urladdats till 80 %.

Startbatteri (2-5 % urladdning.)
Startbatterier används för att start och körning av fordon. Principen är att ge så mycket startström som möjligt under en mycket kort tidsintervall. Startbatterierna har därför ett stort antal tunna/perforerade blyplattor för att ge största möjliga yta för syran att jobba mot. Startbatterierna förstörs efter antal djupurladdningar men kan hålla för tusentalts cykler vid användning under normala startförhållanden.

Traktionära batterier (50-80% urladdning.)
Traktionära batterier har konstruerats för urladdningar ned till 80 % gång på gång och har därför mycket tjockare plattor. Den största skillnaden mellan ett riktigt traktionärt batteri och andra är att plattorna är helt solida blyplattor.

Djupurladdning betyder att batteriet används i en tillämpning som normalt laddar ur 60-70 procent eller mer av batterikapaciteten. Ett standardbilbatteri är främst avsett för start, belysning, tändning. Vid start av en bil så laddas ett batteri ur mindre än 5 procent. När ett batteri används i en djupurladdningstillämpning eller i ett fordon med mycket strömförbrukande utrustning så kommer batteriets livslängd att förkortas proportionellt med hur djupt det urladdas varje gång.

Många volvomodeller med start/stopp har ett extra hjälpbatteri av AGM typ monterat.

AGM (Absorbed Glass Mat) batteri
Dessa batterier har sin syra i geleform. GEL batterier är tåligare mot djupurladdningar och används i fordon med krävande elektrisk utrustning
Jämförelse mellan AGM och traditionella bilbatterier;
Fördelar:
Förbättrade cyklingsegenskaper (tål flera djupurladdningar).
Förbättrade köldstartsegenskaper.
Mekonomen säger du, är lite märkligt sammanträffande.
Själv köpte jag en ny batteriladdare där nyligen. En cteak Mx5 eller var det nu var.. Hur som helst så sa jag att tyvärr så laddar batteriet ur sig så jag behöver ladda upp det emellanåt. Då är det något fel på bilen säger expediten så skall det ju inte vara. Nu vet jag och dom flesta på detta forumet att motorvärmare och all övrig elektronik gör att bilens batteri kräver underhållsladdning. Jag argumenterade inte, kändes meninglöst. Men du får nog byta batteriet. Köp AGM på biltema det skall tydligen passa trots att måtten är annorlunda mot original.
Funktionen att bilen stänger av värmaren (eller inte tillåter den att starta) vid för låg batterispänning borde rimligen finnas kvar även på V60 MY -11. Om det är bilens ursprungliga batteri du fortfarande har är det nog dags att byta. Gamla och halvdåliga batterier kan uppföra sig på lite konstiga sätt och det är alls inte säkert att Mekonomen fått fram ett tillförlitligt besked på batteriets förmåga mätt i CCA (Cold Cranking Amps, d.v.s. max strömstyrka vid kallstart) i kallt väder och efter att du kört värmaren. Följ P210s råd och sätt i ett Biltema AGM (fyra års garanti) av den största modell du får plats med så tror jag säkert att det ordnar sig. Med din reguljära körsträcka bör det inte vara några problem att få värmaren att funka med ett sådant batteri även utan underhållsladdning.
Storleken på batteriet får du nog mäta själv. Tag en tumstock och mät i batterilådan. Troligen kan du göra det utan att lyfta ur batteriet? Längd, bredd och höjd. Men använd inte ett måttband av metall på batteriet. En klassisk tumstock av trä är det ideala. Plast går också bra om man har någon sådan.
I vissa fall är det viktigt att batteripolerna, plus och minus kommer på rätt riktning också.
Kan bara tillägga att det blev ett biltemabatteri agm. problemet löste sig. en vecka senare råkade en kollega ut för samma sak. Han borde också läst på forumet så hade han sluppit dyr felsökning på volvo.
Grymt bra forum.
Trevligt att höra att det löst sig! :-)

Enkla sanningen är ja. Du tar bort askkoppen[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]