Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jwiss
Tilly skrev:https://www.youtube.com/watch?v=WlsfaH5OO4I

Resterna av den här Scorpion stod på Stora Holms halkkörningsbana när jag tog körkört för 13 år sedan. Den hade nya däck fram och slitna däck bak. Som synes kommer bilen ut i något vått och det ser ut som föraren försöker styra tillbaka en aning in mot körfältet. Bakdäcken tappar greppet och bakvagnen hänger inte med i rörelsen mot körfältet utan en rotationsrörelse uppstår för bilen som aldrig går att hämta hem i den farten.

Med bättre däck bak hade troligen framvagnen släppt i istället och bilen hade kanat rakt fram. Kanske hade sidan tagit i mitträcket och det blivit en olycka i alla fall men rotationsrörelsen hade inte uppstått och bilen hade inte dundrat av i diket. Alla klarade sig dock utan allvarligare skador.

Så bäst däck bak.
Den där va väll en punktering va?
I övrigt håller jag med.
av Waizguy
Jag säger inte emot vetenskaplig fakta, men med den fakta som presenteras vill jag att ni funderar över följande.

* Varför stänger dom av traction controll i alla dessa tester? Vill man dölja att skillnaden mellan bästa däck bak/fram inte är lika stora längre?
Den här tidigare länkad av Joel80: http://bildrullen.se/2012/04/varfor-sladdar-bilen/ - står det "Det du ser på videon är generation 2 med låsningsfria ABS-bromsar. Bilen har egentligen girsensorer och antisladd (3:e generationen), men på videon är det urkopplat."

* Varför testat enbart FWD bilar? Är det för att det är så svårt att pressa en 4WD att faktiskt släppa med bakvagnen på vatten utan att behöva "köra som en dåre"?
Samma video som ovan länkad av Joel80 står: Antispinn är något annat, det hindrar drivhjulen att spinna loss vid gaspådrag och kan faktiskt bidra till bakhjulssladd om bilen är framhjulsdriven. Ska man tolka det som att antispinn kan vara farligt på FWD? eller är meningen felformulerad?

* Om man går efter teorin att bästa däcken Alltid ska sitta i bak pga den fysiska sidokraften bilen utsätts för vid kurvor gör att bakvagnen vill "vandra ut från framhjulens kurssättning"Hur i hela fridens namn kan man då uppmana till att använda dubbfria vinterdäck vintertid? Är det något de är riktigt dåliga på så är det i isiga kurvor. Med risk för att alla fyra hjul tappar fästet.
Senast redigerad av 1 Waizguy, redigerad totalt 0 gånger.
av Tilly
jwiss skrev:
Den där va väll en punktering va?
I övrigt håller jag med.
Nej, någon punktering kan jag inte komma ihåg. Bilen och filmen visades ju i utbildningssyfte för att visa farorna med vattenplaning och att köra med dåliga däck, särskilt bak.

Har man en uppsättning med fyra likadana däck som är köpta vid samma tillfälle så tycker jag det vettigaste är att skifta mellan bak- och framvagn varje gång man sätter på dem eller en extra gång om man kör långt. Visserligen kan någon tycka att jag talar emot mig själv då det ju kan bli en liten skillnad till fördel för framdäcken men den skillnaden kommer att vara mycket liten och jämnas ju ut efter ett antal mil. Poängen är ju att det aldrig uppstår någon större skillnad mellan däckparen. Är det däremot olika mönsterdjup, ålder eller fabrikat på däcken så sätts de som bedöms vara bäst givetvis bak.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Arne skrev:
ThomasT skrev:Det råder ingen som helst diskussion kring var de nya däcken ska sitta: BAK!

Allt annat är bara svammel av okunnigt folk.

.
Det där får stå för dig. Har du någon egen erfarenhet eller är du bara en tyckare.
Tycke och smak har inget med denna fråga att göra.

PS. Jag tävlar i motorsport vilket dock har lite med halkkörning att göra, men måste nog i alla fall påstå att jag har en djupare kunskap/förståelse om chassidynamik än Svensson. DS.

.

Stolarna fram sitter med 4 skruvar, relativt enkel[…]

Fjäder dörrlås

Har du fått tag på en returfjäder[…]

C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma li[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l[…]