Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
hebbe skrev:Fördelen med privatleasing är ju att man kan byta bil vart tredje år utan kontantinsats. Ja gillar det. Här kommer exempel på finansiering på 350000, 69900 kontant 5232 i 60 månader eller 8336 i 36 månader. Tar man den på 60 månader så blir det samma kostnad som för en ny bil och efter 36 månader så har du fortfarande 24 månader kvar att betala innan den blir din.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Räknar man som du gör så är det klart att privatleasing låter lockande.Tyvärr så är det inte riktigt så enkelt.

Exempel Billån

BIlens listpris 500,000kr. - 10% rabatt = 450,000 kr

450,000kr - 20% = ca. 90,000kr kontantinsats.
Alltså bilens pris - kontantinsats 450,000kr - 90,000kr = 360,000kr kvar att betala på bilen
Säg att räntan är 3,9%. Avbetalning på 60 mån.
360,000kr / 60 mån = 6000kr i månaden + 3,9% ränta = ca. 6615kr/mån
Dvs. på 36 månader så har du betalat av kontantinsats 90,000kr + 6000x36mån = 306,000kr.
Efter 36 månader har du alltså en restskuld på 144,000kr.

Väljer du att sälja av bilen efter 36 månader så har den för att göra det enkelt ett restvärde på 50%. dvs. 225,000kr.
225,000kr - 144,000kr = 81,000kr. Dvs du får 81,000kr tillbaka i handen. För denna kan du köpa en ny bil, eller så har du tillbaka kontantinsatsen att köpa öl för.

Privatleasing. Sätts restvärdet till 50% så är det hälften av nybilspriset du ska betala på 36 månader. Handlaren lägger lägre restvärde än beräknat då han tar risken, och dessutom läggs ränta på det (som du inte får göra avdrag för). Möjligt att månadskostnaden ser ungefär likadan ut, men då får du fortfarande inte tillbaka en krona om bilen är värd mer än så efter 36 månader. Med andra ord är det inte så enkelt som du säger att kamma hem privatleasingen ekonomiskt.
av oykkh
Det som är lite roligt när man pratar om ny bil och just privatleasing är att alla diskuterar att det ska va billigare osv. I vissa kampanjer kan det kanske gå jämt upp. För mig är inte att ta det billigaste som är det viktiga.. jag åker inte på dom billigaste resorna, köper inte dom billigaste kläderna, köpte inte det billigaste huset och går inte på dom billigaste restaurangerna.. samma med en ny bil. Jag tar inte det billigaste finansiering alternativet. Vill ha den bil med den utrustning jag vill ha. Då får det kosta

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av MartinS
oykkh, det är precis det jag är ute efter. Att äga sin bil ger så mycket mer frihet än att hyra den. Vad kan det finnas för fördelar med privatleasing utöver att någon lyckas hitta något som kan verka ekonomiskt fördelaktigt för den enskilde individen (t.ex. att man kan få något fast man inte har pengar)? Jag kan inte komma på någon annan fördel med privatleasing.
av oykkh
MartinS skrev:oykkh, det är precis det jag är ute efter. Att äga sin bil ger så mycket mer frihet än att hyra den. Vad kan det finnas för fördelar med privatleasing utöver att någon lyckas hitta något som kan verka ekonomiskt fördelaktigt för den enskilde individen (t.ex. att man kan få något fast man inte har pengar)? Jag kan inte komma på någon annan fördel med privatleasing.
Nja. Jag ser det mer att man idag inte kan ha en bil mer än 3 år om man är bilnörd som mig. Jag vill ha det allra senaste. Eftersom bilen idag är en smartphone på 4 hjul med nya uppdateringar och nya assistans system som kommer hela tiden. Så vill jag kunna byta ofta. Helst varje år. Det betalar jag gärna en 5-7000kr i månaden för. För den som vill ha det mera ekonomiskt och inte behovet av att ha den senaste modellen är nog privatleasing lite dyrt. Alla är vi ju olika.

av linnnet
MartinS skrev:oykkh, det är precis det jag är ute efter. Att äga sin bil ger så mycket mer frihet än att hyra den. Vad kan det finnas för fördelar med privatleasing utöver att någon lyckas hitta något som kan verka ekonomiskt fördelaktigt för den enskilde individen (t.ex. att man kan få något fast man inte har pengar)? Jag kan inte komma på någon annan fördel med privatleasing.
Anledningen är förstås att man inte kan eller vill lägga upp 500k kontant för en bil. Samma resonemang kring billån - varför tar någon det? Och hyr bilen av banken?
av dissonans
Spontant känns det som om att ska man privatleasa ska man väl försöka hålla ner utrustningsnivån så mycket som möjligt (eller använda sig av kampanjer där utrustningen rabatteras).

Metalliclack för 250/månad, automat för 300/månad och fast drag för 250/månad (enligt Brandts privatleasingprislista). Efter tre år har man betalat 28 800 kronor för de tre sakerna (listpris totalt 36 300, så efter 10% rabatt ungefär 33 000). Lite sjukt att man betalar av i princip hela kostnaden (87%) för saker som på begagnatmarknaden värderas relativt högt. Enligt bilpriser.se så värderas en tre år gammal XC60 som har drag, metalliclack och automat 16 100 högre än en bil som saknar det, vilket innebär att 56% av värdet av de tre utrustningsdetaljerna kvarstår.
av Lövet
Fördelen är det garanterade restvärdet vilket ger en (i det närmaste) garanterat fast månadskostnad. Förutsägbarheten lockar många.
Användarvisningsbild
av MartinS
oykkh skrev:
Nja. Jag ser det mer att man idag inte kan ha en bil mer än 3 år om man är bilnörd som mig. Jag vill ha det allra senaste. Eftersom bilen idag är en smartphone på 4 hjul med nya uppdateringar och nya assistans system som kommer hela tiden. Så vill jag kunna byta ofta. Helst varje år. Det betalar jag gärna en 5-7000kr i månaden för. För den som vill ha det mera ekonomiskt och inte behovet av att ha den senaste modellen är nog privatleasing lite dyrt. Alla är vi ju olika.

Kan man inte byta bil ofta om man köper den själv? För mig låter det ännu enklare. En bil man äger kan man göra vad man vill med, när man vill.
av Lövet
Jo, men du vet inte när du köper den vad du kommer få betalt i andra hand. Det vet du med privatleasing. Förutsägbarhet är trevligt.
av oykkh
Ja inbytes bilarna brukar man väl inte få ngt direkt för? Säljarna bara letar fel och lägger sig långt under vad den är värd. Dom ska ju ha minst 30t i vinst på inbytes bilen..

• 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]